Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Og. Komiker Sofie Hagens dansklærer lærte hende, at det er okay at bryde reglerne, når man skriver kreativt. I dag starter hun næsten altid sine sætninger med 'og'. Nærmest demonstrativt.
Foto: Karla Gowlett

Og. Komiker Sofie Hagens dansklærer lærte hende, at det er okay at bryde reglerne, når man skriver kreativt. I dag starter hun næsten altid sine sætninger med 'og'. Nærmest demonstrativt.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sofie Hagen om lærer: Hun lærte mig at slå kontrollen fra

Som barn ledte Sofie Hagen konstant efter regler. Hendes dansklærer lærte hende at bryde dem.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag er den 27-årige komiker Sofie Hagen hjemmevant på den britiske comedyscene, hvor hun blandt andet har vundet flere priser for solo-showet ’Bubblewrap’. Det var en ferie i den engelske hovedstad, der kickstartede hendes karriere. Og siden er hun aldrig flyttet hjem igen.

Som barn og teenager så Sofie Hagen dog ikke sig selv som en succesfuld komiker. I stedet prægede usikkerhed en stor del af hendes barndom og teenageliv. Hun var let påvirkelig og ledte konstant efter regler for, hvordan hun skulle gøre tingene. Men i 5. klasse på Bybæk Skole i Farum lærte hendes klasselærer Else Bay hende at glemme alt om retskrivning og regler. Og i stedet tro på sig selv.

TAK

»Jeg følte, det kun var mig, hun underviste. Hun gav mig troen på, at jeg havde fat i det rigtige. Jeg skulle bare mærke efter«, siger Sofie Hagen.

»Hun sagde til mig på et tidspunkt, at jeg skulle slå stavekontrollen fra i Word. Stavekontrollen retter jo bare en, den fortæller ikke hvorfor, du tager fejl. Hun lærte mig i stedet at lytte efter mig selv. Det handler jo ikke om at lære at stave, men om at kunne forstå, hvorfor noget bliver stavet på den måde, det gør. Hun gav mig troen på, at jeg godt kunne finde ud af det, jeg skulle bare tro nok på det«.

»Jeg kan huske, at der stod i en af vores lærebøger, at man aldrig må starte en sætning med ’og’. Men så havde hun fundet en hel masse bøger, hvori dygtige forfattere havde startet sætninger med og. Hun sagde, at der ikke findes regler, når man skriver kreativt. Man skal i stedet gøre det, der føles rigtigt, og som lyder godt for en selv. Det bruger jeg rigtig meget, når jeg skriver i dag«.

»Jeg starter tit sætninger med og. Nærmest lidt demonstrativt.«

SIDSTE ÅRS PRISVINDER

»Jeg er i gang med at skrive et første afsnit af en komedieserie til et amerikansk produktionsselskab. Jeg kunne have valgt at læse en masse gamle manuskripter igennem, hvilket var fristende, men jeg valgte at lade være og i stedet skrive det, som jeg føler, det skal se ud. Det føles virkelig risikabelt, fordi jeg ikke ved, om det er noget værre lort og på nogen måder korrekt. Men på den anden side kan det også blive pisse godt og originalt skrevet, som andre aldrig nogensinde har skrevet en komedieserie før«.

Du siger, du følte, det kun var dig, hun underviste, hvordan var hun over for de andre?

»Jeg har altid været lærernes kæledægge. I hvert fald dansk- og engelsklærernes. Ikke så meget matematiklærernes. Faktisk tværtimod. Jeg har altid skrevet rigtig meget, og jeg tror, hun så noget i mig indenfor det skrevne. Jeg tror ikke, de andre elever gik ligeså meget op i, om man kunne starte en sætning med og, som jeg gjorde. Jeg tror, hun kunne mærke, at det skrevne var det, jeg ville komme til at lave med mit liv«.

GRUNDSKOLEVINDER

Hvordan var hun ellers som lærer?

»Jeg har mødt rigtig mange lærere, som var trætte af at undervise, og som bare ikke gad mere. Som simpelthen var uinspirerede, de var trætte af det, de skulle bare ind og sige nogle ting højt. Else blev derimod rasende, hvis der var nogle ting, vi ikke forstod, for vi skulle forstå det, det var vigtigt for os. Hun gik rigtig meget op i jobbet, og det gør jo, at man som elev føler sig vigtig og i centrum på en rigtig rar måde«.

Med Undervisningsprisen sætter Politiken fokus på de dygtige lærere i folkeskolen og på gymnasier og erhvervsuddannelser. Kender du en god lærer? Så indstil din kandidat her

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden