Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Simon Poul Josephsen er en af de nominerede til Politikens Undervisningspris. Kilde: politiken.tv / Journalist: Britt Christensen Foto og klip: Jakob Kyed Jakobsen

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han gør fremskridtene synlige

Simon Poul Josephsen er en af de nominerede til Politikens Undervisningspris.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Ved I, hvad I skal gøre?«, spørger Simon Poul Josephsen ud i det helt stille klasselokale på Frederiksværk skole i Melby, hvor dagens dobbelttime i engelsk netop er gået i gang.

»Ja«, lyder det enstemmigt fra alle eleverne i 9. i, der har lagt kanelgiflerne i tasken, og lyttende følger med, da Simon Poul Josephsen fordeler dem i grupper på to. Eleverne skal inden længe til folkeskolens afgangseksamen, og i dagens time skal de i grupper vælge et emne og stille hinanden spørgsmål, som hvis de var lærer og censor ved det grønne eksamensbord.

Mens eleverne allerede er på vej ud i grupperne, diskuterer de, om det skal være teksten om terror eller ’teen issues’, de vil finde spørgsmål til, minder Simon Poul Josephsen eleverne om, at de skal huske at optage en video på cirka 5 minutter.

På den måde kan han nemlig nå at give alle eleverne feedback på deres udtale. Og de kan lære af deres fejl.

»For at lære engelsk er du nødt til at tale det, men det er jo ikke alle, jeg kan nå at høre i timen. På den her måde kan jeg høre dem alle alligevel, og de kan høre sig selv«, siger han.

Netop hans evne til at gøre den enkelte elevs fremskridt synlige for dem selv, er en af grundene til, at han er nomineret til Politikens Undervisningspris.

NY FORSKNING

To faglige paneler har læst og diskuteret de mere end 1.100 indstillinger, der i år er kommet til Politikens Undervisningspris, og har fundet frem til de fem nominerede i hver kategori. Og i grundskolekategorien er Simon Poul Josephsen én af de fem nominerede.

Kender elevernes grænser

I udvælgelsen lagde det faglige panel vægt på hans evne til at skabe trygge rammer, både for hele klassen og den enkelte elev, og bruge den nære relation til at skabe en differentieret undervisning, der tilgodeser alle elever. Blandt andet ved selv at lade eleverne finde de områder, hvor de skal udvikle sig.

Simon Poul Josephsen er indstillet af både elever og forældre i 9. i, som han har haft i alt fra matematik og idræt til kristendom siden 1. klasse. Derudover bruger han også mere tid med eleverne i frikvartererne end med kollegaerne på lærerværelset.

Selv om vi er mange i klassen har han altid haft overblik til at se hver enkelt elev, hvad de har svært ved, og hvilken hjælp de har brug for

»Når man kender dem så godt og taler med dem hele tiden, så ved jeg også, hvornår jeg kan presse dem, og hvornår de har brug for mere tid«, siger han.

SIDSTE ÅRS PRISVINDER

»De har selvfølgelig fælles undervisning og lektier, men hvis nogen har svært ved for eksempel brøkregning, så får de mere af det. Det er heller ikke altid, de skal læse det samme til timen. Der er nogen, jeg ved, aldrig vil få læst 20 sider. De får i stedet 5 sider med det vigtigste, så de ikke ender med bare at sidde og kigge, men også kan byde ind i undervisningen med det, de nu ved«.

Høje ambitioner

Ude foran klasselokalet er Anna Therp og Mathilde Jørgensen i gang med at finde spørgsmål til den tekst, de har valgt.

»Hvilke spørgsmål skal vi tage«, spørger Mathilde Jørgensen Anna Therp, der med sikkerhed i stemmen svarer på engelsk:

»How is it possible for terrorists to kill 17 people without making anyone suspicious?«.

Det er da heller ikke første gang, Anna Therp prøver en engelsk eksamen. Allerede i 7. klasse fik hun afmystificeret, hvad der skal ske til den mundtlige eksamen om få uger.

»I løbet af de sidste par år har vi prøvet det flere gange. Det gør, at jeg føler mig helt tryg«, siger Anna Therp.

Mathilde Jørgensen har modsat Anna Therp ikke prøvet engelsk eksamen før, selv om hun har fået tilbuddet flere gange, siger hun og forklarer:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det har været bedre for mig at lave noget andet, hvor jeg føler, at det kan jeg og så bygge det lige så stille og roligt op«.

JOHANNE SCHMIDT-NIELSEN OM LÆRER

Gennem årene har Simon Poul Josephsen holdt samtaler med eleverne om deres ambitioner, og hvordan de vil tage det næste skridt.

»Selv om vi er mange i klassen har han altid haft overblik til at se hver enkelt elev, hvad de har svært ved, og hvilken hjælp de har brug for«, siger Mathilde Jørgensen. Og Anna Therp tilføjer: »Vi har høje ambitioner til os selv, men han har også høje ambitioner på vores vegne – han vil det bedste for os. Han ved, hvad vi kan og forsøger hele tiden at rykke vores grænse«.

De to piger er ved at være færdige med spørgsmålene og skal næste gang filme eksamenssituationen, så de kan høre, hvis en udtale af et ord trænger til øvelse.

»Man registrerer det ikke altid, når man taler, men når man så hører det bagefter, kan man tydeligt høre, at det er helt hen i vejret«, griner Mathilde Jørgensen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden