Selv om eleverne i 3.c på Rungsted Gymnsium er ved at være voksne, syntes de stadig, det er sjovt at lege. Kilde: politiken TV / Journalist: Britt Christensen / Videojournalist: Peter Vintergaard

Undervisningsprisen

Højtlæsning og håndklask får eleverne til at lære mere

Sanne Zillo Rokamp er nomineret til undervisningsprisen for sin varierede undervisning.

Undervisningsprisen

I 3. c på Rungsted Gymnasium står klassens 24 elever to og to og klasker hinanden i hænderne. Litteraturhistoriske perioder og begreber som ’fremmedgørelse’ og ’fornuft’ falder sikkert og højlydt i takt med klappene.

De er i gang med ’litteraturklap’, som deres dansk- og oldtidskundskabslærer Sanne Zillo Rokamp har døbt øvelsen, hvor eleverne på skift skal koble litterære perioder sammen med et centralt begreb, mens de klapper hinanden i hånden.

»3, 2, 1 go«, råber Sanne Zillo Rokamp stående på et bord og sætter dagens to bedste hold i gang med finalen.

»Slægt«, siger Caroline Scharff som svar på antikken og giver sin makker Helene Breum et håndklask.

»Middelalderen«, lyder det resolut fra Helene Breum, og Caroline Scharff klasker hende i hånden, mens hun svarer »kirke«.

Efter at have været igennem de 10 perioder griner de to piger lettet. De har klappet sig hurtigst igennem den danske litteraturhistorie.

»Det var altså godt gået«, siger Sanne Zillo Rokamp, mens hun kravler ned fra bordet og eleverne igen indfinder sig på de sorte kontorstole.

UNDERVISNINGSPRISEN

Den slags øvelser er en af grundene til, at Sanne Zillo Rokamp er nomineret til Politikens Undervisningspris i gymnasiekategorien. Det faglige panel begrunder sit valg med, at hun er velforberedt og giver eleverne konstruktiv feedback, der gør, at de formår at flytte sig. Og så imponerer hun med sin varierede undervisning, hvor hun formår at gøre tung litteratur og oldgamle tekster tilgængelige og relevante for eleverne. Blandt andet ved at udvikle sine egne kreative øvelser.

En knagerække, der virker

Det er ikke kun litteraturklap, der er på skemaet til dagens lektion. Øvelsen bliver brugt som et fagligt afbræk i analysen af Peter Seebergs novelle ’Patienten’.

Tavleundervisningen glider også bedre ned, når de også ved, at der kommer noget andet

Der er stille i 3. c. Helt stille, da Sanne Zillo Rokamp i timens begyndelse sætter sig på katederet og begynder at læse højt. Mens nogle lyttende elever kigger stift ud i det institutionelt indrettede lokale, følger andre med i teksten på computeren.

»Da jeg først var kommet i gang, gik jeg bedre end nogensinde, men længe varede det ikke, så dukkede sygdommen, som lægerne nu betegnede som den uhyre sjældne »almindeligt bortfald« op i det andet ben, så det også måtte skæres af«, læser Sanne Zillo Rokamp og betoner ’uhyre sjældne’ med både stemme og krop.

NOMINERET

Det er ikke kun i dag, hun læser højt for 3. g’erne. Det gør hun altid, inden de går i gang med at arbejde med teksterne. Ud over at skabe nærvær med eleverne, har det den fordel, at alle er lige forberedte, forklarer Sanne Zillo Rokamp.

»Og så kan jeg betone nogle steder og på den måde nogle give hints til, hvor vi bagefter skal slå ned«, siger hun.

Derudover har hun også et »benspænd« om, at eleverne ikke må sidde stille i alle 95 minutter. De skal bruge deres krop i fagligt relevante øvelser. Derfor laver de i hver time øvelser som dagens litteraturklap, ’walk and talks’ eller selv står i positur, når de analyserer skulpturer.

»Ud over at de ikke mister fokus, har det den fordel, at de kan knytte de faglige ting til en bevægelse og derved huske det bedre. Det her med at klappe litteraturhistorien er selvfølgelig et meget forenklet skelet, hvor de kun har det her ene ord, de kan sige på et klap, men det er stadigvæk en knagerække, som virker«, siger hun og tilføjer:

»Tavleundervisningen glider også bedre ned, når de også ved, at der kommer noget andet«.

NOMINERET

Det er da også netop den kreative undervisning, der motiverer eleverne.

»Man får undervisningen ind på en helt anden måde«, siger Emma Therese Bay og bliver suppleret af Philip Pertou Brixensen:

»Konkurrencen gør også, at du vil vinde. Og så er du nødt til at kunne dine ting«.

Man får undervisningen ind på en helt anden måde

For selv om langt de fleste elever er ved at være voksne, synes de stadig, det er sjovt at lege. »Det forstår Sanne som ingen andre. Og det er derfor, de her kreative øvelser er så fantastiske«, siger Emilie Therese Bay.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hele kroppen i brug

»Hvor dirrer teksten«, spørger Sanne Zillo Rokamp, mens hun vrider lidt med fingrene, straks efter at hun er færdig med at læse højt.

»Da han spørger, hvor meget kan man reducere et menneske? Her går vi over i identitetskrisen«, svarer Philip Pertou Brixensen.

Sanne Zillo Rokamp nikker anerkendende. Resten af lektionen byder eleverne fra 3. c ind med deres tolkning af 1960’er-novellen, mens Sanne Zillo Rokamp ivrigt noterer de vigtigste pointer på activeboardet.

NY FORSKNING

Mens de kreative øvelser motiverer eleverne, er det teenagerne på Rungsted Gymnasium, hvor hun har undervist de seneste 12 år, der motiverer hende.

»De er ved at finde ud af, hvem de er, og hvor de stiller de store spørgsmål. Nogle gange begår de fejl, men det har alle gjort undervejs«, siger hun.

»Det handler om, hvordan de rejser sig igen. Det er spændende at følge med i, synes jeg«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce