0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

’Kaptajnen’ fra Odense kan både lære eleverne mere end nogen anden og drikke en bajer med dem

Odense-lærer vælter sig i indstillinger fra elever, der håber, han vinder Politikens Undervisningspris.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Andreas Peter Fengers elever kalder ham konsekvent 'Kaptajnen', og så synes de, han er en så dygtig underviser, at en hel flok har nomineret ham til Politikens Undervisningspris 2020.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg har grinet og grinet. Det er jo både meget bekræftende og meget rørende«, siger Andreas Peter Fenger, da Politiken fortæller ham, at han er en af de første, der er blevet indstillet til at vinde Politikens Undervisningspris.​​

Han er 43 år og har arbejdet på HF og VUC i Odense siden 2012, hvor han underviser i samfundsfag og historie.

På mindre end en time fik han 11 nomineringer fra den samme klasse, der omtaler ham som ’Kaptajnen’ og lige dele roser hans evne til at lære dem mere end nogen anden og til at drikke øl.

»Det ene er er nok et middel til det andet«, siger Andreas og uddyber:

»God undervisning handler om relationer. Dem skaber jeg ved at få eleverne til at grine. Det giver en uformel og tillidsfuld relation, at man kan afprøve grænserne for humor. Og det kan man kun ved at lære eleverne at kende, så man ved, hvornår man skal være seriøs, og hvornår man godt kan gå lidt til dem«, siger han.

Han fortæller, at navnet ’Kaptajnen’ opstod, fordi han engang afsluttede en sms til klassen med den hilsen.

»Og siden har jeg ikke heddet Andreas. Vi hilser heller ikke med ’hej’, men med klo eller hunnør«, siger han.

Men jokes og godt humør er ikke alt. Flere af eleverne skriver i indstillingerne, at Andreas Fenger er den bedste lærer, de har haft, og en skriver, at han har en »FANTASTISK« evne til at vise dem tillid.

En elev beskriver at have haft det svært i perioder, hvor Andreas Fenger var en afgørende støtte.

»Da vi skulle skrive DHO (stor skriftlig opgave, red), blev han og hjalp mig gennem en total nedsmeltning, fordi jeg ikke anede, hvad jeg skulle. Han blev endda og hjalp videre, efter de andre fra klassen var gået«, skriver eleven.

Og det er netop balancen mellem det sjove og det seriøse, Andreas Fenger ligger til grund for sin succes hos eleverne.

»Når man har empati kan man både få dem til at grine og engagere dem i undervisningen. Man kan ingen af tingene, hvis man ikke interesserer sig for eleverne en og en«, siger han.

At dømme fra indstillingerne, har han ramt den balance.

En elev skriver: »Jeg har aldrig været særlig interesseret i historie og samfundsfag, men det ændrede sig fra første dag, Kaptajnen stod ved tavlen«, men en anden roser ham for at kunne »bunde en øl« hurtigere end eleven selv.

Men den køber Andreas Fenger ikke.

»Det med øllen tror jeg ikke er rigtigt, jeg kan slet ikke følge med på deres niveau. Men det er rigtigt, at jeg en gang eller to drak en øl med dem på studieturen, inden jeg fulgte nogle af dem hjem«, siger han.

Politikens Undervisningspris uddeles i samarbejde med Lundbeckfonden, og du kan indstille en lærer her.

Læs mere:

Annonce

Nyheder

LUNDBECKFONDEN

  • Politikens Undervisningspris er støttet af Lundbeckfonden

    Politikens Undervisningspris er støttet af Lundbeckfonden. Lundbeckfonden har løbende støttet projekter med fokus på undervisning og metodeudvikling i naturfagsundervisning på såvel grundskole- som ungdomsuddannelsesniveau. Med hjernesundhed som et særligt indsatsområde er det fondens vision at skabe bedre liv gennem ny viden.