0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frits Edslev

Gymnasiernes hovedprisvinder, Frits Edslev, underviser i kemi og matematik på Next Vibenhus Gymnasium.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Janus Engel
Foto: Janus Engel
Fakta
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Fakta
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Frits Edslev har en fortid som forsker inden for biokemi, men besluttede for 27 år siden at blive gymnasielærer i stedet for forsker. Det kalder han i dag for den bedste beslutning i sit liv.

Frits Edslev underviser i matematik og kemi på Next Vibenhus Gymnasium på Østerbro i København.

Hans elever er så glade for ham, at de har indstillet ham til Politikens Undervisningspris.

Flere af Frits Edslevs elever fremhæver, at han er en »meget tålmodig« lærer, og at han tilpasser sin måde at lære fra sig til den enkelte elev.

»Fritz tager sig tid. Hvis du har brug for hjælp, skynder han sig ikke, han bliver, til man kan det«, siger Theis Max Ellitsgaard Larsen, der er 17 år og har Frits Edslev i kemi og matematik.

Og nu har det faglige panel for gymnasieskolerne vurderet, at Frits skal vinde hovedprisen i kategorien.

»Frits inkarnerer den egenskab, at man er lærer, fordi man holder af at være sammen med eleverne. Vi lever i en tid, hvor uddannelse i høj grad bliver gjort til et spørgsmål om udbytte og faglige mål. Det kalder på lærere, der formår at brænde igennem og opbygge en god relation til eleverne«, siger Noemi Katznelson.

Hun er centerleder på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet og sidder i det faglige panel.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter