Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Udsyn. Studieture giver eleverne kompetencer til at begå sig globatl, siger rektor for Rysensteen Gymnasium Gitte Transbøl.
Foto: Maud Lervik

Udsyn. Studieture giver eleverne kompetencer til at begå sig globatl, siger rektor for Rysensteen Gymnasium Gitte Transbøl.

Ungdomsuddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gymnasier lokker elever med rejser

Elever vil gerne ud i verden, mens de studerer. Det har landets gymnasiet opdaget. Mulighederne for at komme i praktik og på studieture uden for landets grænser er derfor blevet et fast tilbud på mange skoler.

Ungdomsuddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To uger på savannen i Kenya blandt vilde dyr. Tre uger i den varme sol på Malta. Eller måske nogle måneder i Londons smukke gader.

I sådanne omgivelser kan mange af landets gymnasieelever få lov at færdes, mens de studerer.

Der ses i øjeblikket en tendens til, at stadig flere gymnasier giver deres elever muligheden for at rejse uden for landets grænser som en del af deres uddannelse, og ifølge Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for Danske Gymnasier, skal årsagen findes i den globaliseringstankegang, der fylder i dagens samfund:

»Man vil gerne give de unge de bedste muligheder for at klare sig godt i en globaliseret verden, og det gør man blandt andet ved at lade dem komme uden for Danmarks grænser«, siger hun.

LÆS OGSÅ:

Ifølge Anne-Birgitte Rasmussen kan det muligvis ses som et konkurrenceelement udefra, og selv om hun godt kan se det fornuftige i rejserne, vil hun fraråde, at elever og forældre vælger uddannelsessted ud fra det parameter:

»Det helt afgørende er læringsforholdene og den daglige undervisning, som jeg også mener, at skolerne bør lægge mest vægt på. Og det uheldige ved udlandsopholdene er, at det koster mange penge både for lærerne, eleverne og deres forældre, hvilket betyder, at de kun retter sig mod en lille del af de unge«, siger hun.

Sult efter oplevelser

Palle Rasmussen, der er uddannelsesforsker ved Aalborg Universitet, ser rejsemulighederne på ungdomsuddannelserne som en måde at fange elevernes opmærksomhed på:

»Uddannelserne forsøger at tiltrække eleverne, og så bruger de forskellige metoder til det. En af måderne er ved at lave særlige linjer som for eksempel internationale linjer, og jeg ser det som et led i det. Man profilerer sig på en måde, som tiltrækker flere elever, og det er et udtryk for, at det er spændende for folk at komme andre steder hen og opleve noget«, siger han og tilføjer:

»Det er ikke noget nyt, men det er måske mere udbredt nu, og det er blevet noget, der indgår i skolernes markedsføring«, siger Palle Rasmussen, der mener, at det er positivt, at de unge kommer tættere på nogle andre miljøer i stedet for kun at læse og se om verden i fjernsynet, selv om det til tider »balancerer lidt mellem turisme og mere kulturel læring«.

Noemi Katznelson, der er forsknings- og centerleder for Center for Ungdomsforskning, er i øjeblikket i gang med en undersøgelse for Region Hovedstaden om gymnasieelevers karrierevalg, som bliver offentliggjort til december, og i den nævner mange af eleverne deres lyst til at rejse og opleve verden.

Det kommer derfor ikke bag på hende, at gymnasierne kan lokke eleverne til med tilbud om rejser til udlandet.

»Mange snakker om, at de har hørt, at andre har været ude på store rejser og fået en hel masse ud af det. Og selv om de fleste tænker rejserne som noget, der skal være et afbræk efter gymnasiet, giver det god mening, at eleverne kan blive fristet til netop at vælge et bestemt gymnasium, hvis det kan tilbyde den oplevelse, som så mange af dem har en sult efter«, siger hun og tilføjer:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er også et enormt læringspotentiale i at blive taget ud af sin hverdag. Det kender vi også fra højskole og efterskole, det her med at blive et dannet menneske, og rejser ligger fint på gymnasiet, som har et særligt syn på dannelse«, siger hun.

Rejser giver plus på cv'et

Et af de gymnasier, der gør meget ud af at gøre opmærksom på deres muligheder for at sende elever af sted på udlandsrejser som en del af uddannelsen, er Rysensteen Gymnasium i København.

Gymnasiet startede for fem år siden sit global citizensship programme, og i dag er det noget, gymnasiet i særdeleshed profilerer sig på. Ifølge gymnasiets rektor, Gitte Transbøl, får eleverne både øget empati, tolerance og større global forståelse, mens uddannelsen og rejserne løbende udvikler dem fra »borgere til dannede verdensborgere«:

»De bliver mere orienterede omkring sig selv, og de får kompetencer til at kunne begå sig globalt. Det er godt for deres cv, og det giver dem meget bedre muligheder for at komme ind på universiteter i udlandet«, forklarer Gitte Transbøl om årsagen til, at de går meget op i deres globale profil på Rysensteen Gymnasium.

Gitte Transbøl mener desuden, at det i det hele taget giver elever bedre betingelser for fremtiden, at de har været på udlandsophold og har oplevet kulturmøder:

»Det giver dem en forståelse for andet end andedammen herhjemme«.

Selv om Gitte Transbøl nævner, at rejserne er gode for elevernes cv’er, mener hun, at man skal passe på med at blive for cv-orienterede for tidligt, da det kan risikere at »begrænse eleverne, hvis de skal vide på forhånd, hvad de gerne vil senere i livet«:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Så ja, de kan bruge det på deres cv, men det er ikke sikkert, at de ved, præcis hvad de skal bruge det til, og det er også helt OK«.

Global citizenship-programmet har sin egen læreplan med faglige mål, og som et led i programmet kommer alle elever på en udvekslingstur i 3. g, hvor de skal bo hos familier i de forskellige lande.

Rysensteen Gymnasium har i den forbindelse 12 forskellige partnerskoler rundtomkring i verden. Eleverne kommer i løbet af deres tid på gymnasiet både til at være gæster i et andet land og at være værter for elever, der kommer rejsende fra samme land, de selv besøgte.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden