Et raffinaderi til produktion af flybrændstof i Danmark lyder som en ret vild tanke. Men det er det ikke, hvis man spørger på Syddansk Universitet (SDU). Her satser professor Henrik Wenzel og hans hold på inden sommerferien at afklare, hvad det vil indebære at etablere et sådant anlæg, som vel at mærke fremstiller bæredygtigt, grønt flybrændstof på basis af biogas og brint.
Det er et flybrændstof med stort set samme egenskaber som det oliebaserede brændstof, flyene flyver på i dag, men uden oliens klimabelastning. Altså CO2-neutralt flybrændstof.
Som et biprodukt ved fremstillingen af flybrændstof vil der være en betydelig mængde benzin eller diesel, som kan bruges til skibe, et område, hvor det også er svært at finde afløsere for olie.
Der er ikke tale om traditionelle grønne brændstoffer som bioethanol eller biodiesel, men en grøn kopi af de oliebaserede brændstoffer, der bruges i dag.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her