Et raffinaderi til produktion af flybrændstof i Danmark lyder som en ret vild tanke. Men det er det ikke, hvis man spørger på Syddansk Universitet (SDU). Her satser professor Henrik Wenzel og hans hold på inden sommerferien at afklare, hvad det vil indebære at etablere et sådant anlæg, som vel at mærke fremstiller bæredygtigt, grønt flybrændstof på basis af biogas og brint.
Det er et flybrændstof med stort set samme egenskaber som det oliebaserede brændstof, flyene flyver på i dag, men uden oliens klimabelastning. Altså CO2-neutralt flybrændstof.
Som et biprodukt ved fremstillingen af flybrændstof vil der være en betydelig mængde benzin eller diesel, som kan bruges til skibe, et område, hvor det også er svært at finde afløsere for olie.
Der er ikke tale om traditionelle grønne brændstoffer som bioethanol eller biodiesel, men en grøn kopi af de oliebaserede brændstoffer, der bruges i dag.
Henrik Wenzel fremhæver, at en biogasbaseret løsning ikke vil kræve ekstra arealer til energiafgrøder. Biogas fremstilles ved at afgasse husdyrgødning, halm, madaffald og spildevandsslam.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind