0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det kan blive stort: Danske forskere arbejder på at udvikle CO2-neutralt flybrændstof

Et projekt, der kan føre til bæredygtigt flybrændstof og grøn plast uden oliens klimabelastning, er under udvikling på Syddansk Universitet. Professor vurderer, at Danmark kan blive førende inden for grøn udnyttelse af biomasse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Louise Herrche Serup
Foto: Louise Herrche Serup

Biogasproducenten Nature Energy er med i et forskningsprojekt, der kan gøre biogas til en nøgle til grønt brændstof. Billedet er fra et af selskabets moderne biogasanlæg på Midtfyn.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et raffinaderi til produktion af flybrændstof i Danmark lyder som en ret vild tanke. Men det er det ikke, hvis man spørger på Syddansk Universitet (SDU). Her satser professor Henrik Wenzel og hans hold på inden sommerferien at afklare, hvad det vil indebære at etablere et sådant anlæg, som vel at mærke fremstiller bæredygtigt, grønt flybrændstof på basis af biogas og brint.

Det er et flybrændstof med stort set samme egenskaber som det oliebaserede brændstof, flyene flyver på i dag, men uden oliens klimabelastning. Altså CO2-neutralt flybrændstof.

Som et biprodukt ved fremstillingen af flybrændstof vil der være en betydelig mængde benzin eller diesel, som kan bruges til skibe, et område, hvor det også er svært at finde afløsere for olie.

Der er ikke tale om traditionelle grønne brændstoffer som bioethanol eller biodiesel, men en grøn kopi af de oliebaserede brændstoffer, der bruges i dag.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

  • Klimanørd

    Henter…

    Klimaaktivisterne er tilbage - og de er flere end nogensinde før

  • Judith Betak

    Klimanørd

    Henter…

    Nye klimaaftaler, dårligt nyt til skiglade danskere og grøn mad på julebordet

  • Rune Pedersen

    Klimanørd

    Henter…

    Er vi klimahyklere, hvem gør en forskel, og må jeg se Netflix?