Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Emirates' A380'er gøres klar til en ny flyvning. Regeringens vagthund for klimaet vil indføre passagerafgifter for at begrænse flytrafikken.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimarådet udfordrer Mette Frederiksen: »Vi er simpelthen nødt til at tage fat på luftfartens klimapåvirkning nu og her«

Regeringens vagthund for klimaet vil indføre passagerafgifter for at begrænse flytrafikken. Forslaget rammer lige ned i en følsom politisk diskussion.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære statsminister, nu går den ikke længere. Danmark er nødt til at gøre flyrejser dyrere for at bremse luftfartens udledning af drivhusgasser – i første omgang ved at indføre passagerafgifter.

Sådan lyder meldingen fra Klimarådet, der rådgiver regeringen og Folketinget om, hvordan man bedst og mest effektivt overholder de danske klimamål.

»Vi er simpelthen nødt til at tage fat på luftfartens klimapåvirkning nu og her. Det vil selvfølgelig være bedst med ambitiøse internationale aftaler på området i regi af FN og EU, men indtil det sker, er det Klimarådets vurdering, at Danmark bør stramme reguleringen af de flyvninger, der afgår fra danske lufthavne«, siger Peter Møllgaard, der er formand for Klimarådet, i en meddelelse på rådets hjemmeside.

Klimarådet har netop udgivet et såkaldt vurderingsnotat – en slags minirapport – der klart anbefaler, at man starter med at indføre passagerafgifter, lige som det allerede er sket i flere nabolande, for eksempel Sverige og Tyskland.

Den melding er dog politisk følsom, fordi regeringen flere gange har erklæret sig imod afgifter, der kan øge uligheden. Allerede i valgkampen tidligere i år sagde Mette Frederiksen (S) ved flere lejligheder, at flyafgifter rammer socialt skævt, fordi de rammer de mindst velhavende relativt hårdest. Og den melding er bekræftet, siden hun blev statsminister.

Men der er ingen vej udenom, mener Klimarådet, der dermed følger indstillinger fra mange grønne grupper. Senest har også den danske ingeniørforening IDA taget klar stilling og anbefaler nu flyafgifter på trods af, at det i princippet kan koste jobs i branchen.

Luftfarten står i øjeblikket for mellem 2 og 3 procent af verdens samlede udledninger af drivhusgasser, og i praksis er andelen tættere på 5 procent, fordi udledninger højt oppe i atmosfæren forstærkes af en række fysiske effekter, herunder dannelsen af vanddamp. Oveni ventes den internationale flytrafik at blive fordoblet de næste to årtier.

Desuden har flybranchen alt for længe fået en uforholdsmæssigt god behandling af myndighederne, fremgår det af vurderingsnotatet. Den betaler ikke moms eller energiafgifter, og den betaler – i modsætning til for eksempel tung industri – kun delvis for sin CO2-udledning.

Dertil kommer, at meget flytrafik er internationalt, især for et land som Danmark. Det gør branchen ekstra svær at regulere.

Klimarådet mener derfor, at Danmark bør:

  • Indføre en passagerafgift efter svensk eller tysk model. Det er kun rimeligt i lyset af den favorisering, branchen har i dag, skriver rådet. Rådet tager dog ikke stilling til, præcis hvor stor afgiften bør være.
  • Arbejde for flere afgifter på EU-plan, der sætetr skub i grøn omstilling for luftfarten, for eksempel brændstofafgiter.
  • Kræve mere brug af biobrændstoffer, også gerne på EU-plan.
  • Overveje særafgifter for den ekstra effekt, udledninger højt oppe i atmosfæren er skyld i.


Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden