I den ene grav ligger rød blok, bevæbnet med en syv år gammel aftale om tog mellem landets største byer på en time. Overfor har blå blok gravet sig ned med rapporter, der dokumenterer gevinster for samfundet ved at bygge og udvide jyske og fynske veje og forlænge motorvejene til Frederikssund og Hillerød.
Sådan er frontpositionerne, når regeringen præsenterer sit nye udspil til en plan for, hvilke jernbaner, broer og veje Danmark skal investere et anseeligt milliardbeløb i de kommende 10 år.
»Det er fortvivlende, at man ikke er kommet længere end til den samme skyttegravskrig«, opsummerer Svend Tøfting, talsmand på transportområdet for Ingeniørforeningen IDA og veteran inden for dansk transportplanlægning.
Den nye infrastrukturplan har ventet på klimaaftaler, som blev forsinkede, blandt andet på grund af en virus, og end ikke samråd indkaldt af en ivrig opposition har kunnet fremskynde nye investeringer.
Men torsdag præsenterer regeringen sit eget udspil. Kun smuler er drysset ud i pressen, herunder muligheden for at kommunerne kan indføre bilfrie søndage og flere penge til ladestandere til elbiler. Desuden ligger et gæt på, at Kalundborg bliver betænkt med en motorvej, lige for, fordi den lokale stolthed, Novo Nordisks insulinfabrik, lægger lokaler til regeringens præsentation.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her