0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skibstrafik skal være renere - men hvor hurtigt?

Svovlforurening og klimakrav er på dagsordenen på et møde i FN’s søfartsorganisation, IMO, i den kommende uge. Danmark håber på hurtig handling.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Øresund. De danske farvande er tæt trafikerede. På årsbasis passerer omkring 32.000 skibe igennem Øresund, men over 58.000 runder Skagen.

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Svovlforureningen fra skibsfarten skal sænkes med omkring 85 procent. Det besluttede FN’s søfartsorganisation, IMO, allerede i 2008. Nu er organisationen fremme ved målstregen og skal på et møde i næste uge afgøre, om kravet om renere brændstof skal træde i kraft i 2020 eller først om ni år.

På mødet i IMO’s miljøkomité, der begynder i London i morgen, skal landene blandt andet også diskutere klimakrav til søfarten.

Danmark foretrækker, at svovlkravet træder i kraft i 2020. Det drejer sig om, at skibes brændstof højst må indeholde 0,5 procent svovl mod op til 3,5 procent i dag.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts