0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbeltanmeldelse: Smuk operapatos og app til gør det selv-folket

Følelserne er i overflod, når Niels Rønsholdt skaber nye, åndeløse operaer, hvor publikum selv spiller hovedrollen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Niels Hougaard
Arkivfoto:: Niels Hougaard

Komponist Niels Rønsholdt har eksperimenteret med formen i sin nye opera. Publikum er nu aktive medspillere.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvorfor ikke lade publikum sidde med hinanden i hænderne i rundkreds og selv sige replikkerne? Den aarhusianske komponist Niels Rønsholdt har et særligt projekt. Han vil nedbryde afstandene mellem komponist, sanger, musiker og publikum. Altså udviske de almindelige grænser i teatret, hvor en komponist har skabt en opera, nogle professionelle udfører den – og en passiv tredje part oplever den.

I hans nye opera ’Blik for Blik’, som spillede fire gange over weekenden i Pakhus 11 på Østerbro, fik vi alle et nummer til et sæde i indgangen. På hver stol i rundkredsen lå en personlig konvolut med et par replikker på engelsk, som skulle læses højt, når et medlem af ensemblet lagde en hånd på ens skulder. En for en formede de 50 publikummer i kredsen så en tekst af følelsesladede udsagn kilet ind mellem melankolske orgelakkorder og vildt gestikulerende cellospil. Nogle udsagn var forsigtige og ydmyge, nogle var rigtige operaagtige udråb – men de fleste var langsommeligt rytmiske og nøgternt konstaterende. Sådan bliver det åbenbart, når almindelige mennesker læser teatralsk tekst.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere