0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Racismekritik løfter gyserkomedie og får smilet til at stivne

'Get Out' kalder hverken på flotte ord om skuespil eller kameraarbejde. Filmens racismekritik som detaljer og bipersoner understreger alligevel en demonstrativ overdreven pointe: en kritik rettet mod USA og om politivold mod sorte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Universal Pictures
Foto: Universal Pictures

Allison Williams og Daniel Kaluuya spiller de bærende roller i 'Get Out'.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Blaxploitation løftet op i anden potens kunne man måske kalde skuespiller Jordan Peeles tilløbsstykke af en instruktørdebut. For den har en afroamerikansk hovedperson (ja, netop hovedperson ...), og selv om den i den grad også bør ses af hvide mennesker, må den formentlig appellere ret forskelligt til sorte og hvide.

Afsættet for filmens på én gang simple og overskruede historie er klassisk: Ung mand skal præsenteres for kærestens forældre for første gang. Men lige med det tvist, at Chris (Daniel Kaluuya) så er den eneste sorte, mens Rose (Allison Williams) og hendes familie jo er hvide – og har to sorte tjenestefolk!