0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

6 hjerter: Med en maler som Zorn er der kun én ting at gøre: at overgive sig

Anders Zorn – den svenske folkelivsmaler og ikke mindst kvindeskildrer – i fuld og forbløffende sikker udfoldelse på Ordrupgaard.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Børre Høstland
Foto: Børre Høstland

Et meget typisk motiv for Anders Zorn: en ung nøgen pige i et svensk landskab. Maleriet fra 1894 tilhører Nasjonalgalleriet i Oslo.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Inden for billedkunsten betragtes virtuositet undertiden som en svaghed, måske ligefrem som en slags sygdom, hvis symptomer er en fænomenal træfsikkerhed og hurtighed, men også en vis overfladiskhed. Hvis det er en sygdom, ramte den mod slutningen af 1800-tallet især en lille gruppe mandlige kunstnere, som foretrak en tilværelse i sus og dus frem for et liv på et lavere skalatrin, eventuelt parret med et pænere om end ikke nødvendigvis større eftermæle.

I Nordens kunsthistorie fandtes der ingen større virtuos end Anders Zorn (1860-1920). Og heller ikke mange, der var – og stadig er – højere skattet. Med 26 millioner svenske kroner er ’Sommarnöja’, en af hans mange akvareller, stadig det dyreste værk af en svensk kunstner, der har sendt chokbølger gennem et auktionslokale.