Når Hvalfugl fra Aarhus i sin pressemeddelelse præsenterer sig selv som ’nordisk trio’, sker det med velberåd hu og god grund. Man kan ikke udelukke et element af kommerciel snusfornuft. Alt, hvad der lugter lidt af nordic, har adgang til medvind i disse år. Men en eventuel forstærket medvind skal såmænd være Hvalfugl velundt, for det vigtigste er, at den selverklæret nordiske trio rent faktisk er på jagt efter den nordiske tone på ’Som en faldskærm’.
Hvalfugls andet album efter debuten ’By’ og ep’en ’En dag i oktober’ er indspillet i den lille engelske by Thropton i nærheden af Newcastle med producer Ian Stephenson ved roret. Men nogle gange skal man åbenbart langt ud for at vide, hvad der er bedst hjemme. Så kan man værdsætte højden på Himmelbjerget, som er titlen på albummets første komposition.
Det er den skandinaviske tradition for folkevisejazz, som Hvalfugl bygger videre på. Svenske Jan Johansson og danske Niels Henning Ørsted Pedersen er ikke sådan lige til at komme udenom og Hvalfugl kunne da vist heller ikke drømme om det. Men heldigvis tager kontrabassisten Anders Juel Bomholt, Jonathan Fjord Bredholt på klaver og harmonium og guitaristen Jeppe Lavsen også fat med en mere nutidig lethed, som al traditionalisme til trods distancerer udtrykket fra noget ’oldnordisk’ i jazzen.
Jeppe Lavsens lette og luftige elektriske guitar hører klart nok hjemme i samme epoke som Jakob Bro, selv om udtrykket og stilen er mere konkret melodisk og mere jordbundet. ’Mellem bække og bakker’ som et af numrene hedder. Det lette og det luftige deler Lavsens guitar med Jonathan Fjord Bredholts lyrisk vankende tangenter på et nummer som ’Lystrup’.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her