0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nordisk jazz Fra blidt og stille til det vilde

Danske Hvalfugl og Anton Eger fra Phronesis kommer med meget forskellige bud på nordisk baseret jazz.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
NG
PR-foto: NG

Trioen Hvalfugl skriver en ærkenordisk jazztradition ind i nutidige musikalske rammer

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når Hvalfugl fra Aarhus i sin pressemeddelelse præsenterer sig selv som ’nordisk trio’, sker det med velberåd hu og god grund. Man kan ikke udelukke et element af kommerciel snusfornuft. Alt, hvad der lugter lidt af nordic, har adgang til medvind i disse år. Men en eventuel forstærket medvind skal såmænd være Hvalfugl velundt, for det vigtigste er, at den selverklæret nordiske trio rent faktisk er på jagt efter den nordiske tone på ’Som en faldskærm’.

Hvalfugls andet album efter debuten ’By’ og ep’en ’En dag i oktober’ er indspillet i den lille engelske by Thropton i nærheden af Newcastle med producer Ian Stephenson ved roret. Men nogle gange skal man åbenbart langt ud for at vide, hvad der er bedst hjemme. Så kan man værdsætte højden på Himmelbjerget, som er titlen på albummets første komposition.

Det er den skandinaviske tradition for folkevisejazz, som Hvalfugl bygger videre på. Svenske Jan Johansson og danske Niels Henning Ørsted Pedersen er ikke sådan lige til at komme udenom og Hvalfugl kunne da vist heller ikke drømme om det. Men heldigvis tager kontrabassisten Anders Juel Bomholt, Jonathan Fjord Bredholt på klaver og harmonium og guitaristen Jeppe Lavsen også fat med en mere nutidig lethed, som al traditionalisme til trods distancerer udtrykket fra noget ’oldnordisk’ i jazzen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce