Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfatteren Christian Yde Frostholm har valgt at bruge sit honorar på selv at trykke historien i 1.000 eksemplarer, som han nu deler ud i de storkøbenhavnske tog.
Foto: ROSENBERG THEA GRAV

Forfatteren Christian Yde Frostholm har valgt at bruge sit honorar på selv at trykke historien i 1.000 eksemplarer, som han nu deler ud i de storkøbenhavnske tog.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Novelle var for farlig til DSB

Ud & Se vil ikke trykke bestilt novelle på grund af en sætning, der udgør en sikkerhedsrisiko.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Magasinet Ud & Se nægter at trykke en novelle, som det selv har bestilt fra forfatteren Christian Yde Frostholm.

Årsagen er, at novellen indeholder en sætning, som DSB ikke vil have, de togrejsende skal læse.

Novellen handler om en vred mand, der sidder i et tog og sender statusopdateringer af sted fra sin mobiltelefon. Den er en del af en serie, hvor 12 forfattere skriver om ritualer.

I Christian Yde Frostholms fiktive univers er lyset gået i toget, og novellens hovedperson sender følgende tekst ud i verden:

»Man kunne overveje, om det overhovedet er forsvarligt at beholde et tog i rute, når lyset er gået i samtlige vogne«.

»Det vil slække historien«
Novellen blev i første omgang godkendt af Ud & Se’s litterære redaktør. Men da den røg videre til DSB’s kommunikationschef Anna Vinding fik forfatteren besked om, at den pågældende statusopdatering skulle ændres.

»Sætningen kan tolkes som om, at vi i DSB ikke tager sikkerhed alvorligt«, siger Anna Vinding.

Forfatteren nægtede dog at ændre tekstens indhold.

»Jeg mener, at det vil slække historien. Dét, at der er mørkt i toget, og dét, at hovedpersonen er vred, er vigtige elementer. Det, de vil have mig til at tage ud, er centralt for fremdriften. For mig handler dette her om en kunstnerisk frihed«, siger Christian Yde Frostholm.

Sikkerheden er det vigtigste
DSB’s kommunikationschef Anna Vinding siger, at novellen har været igennem en »helt almindelig redaktionel proces«.

»Sikkerhed har den allerstørste prioritet hos os. Derfor vil vi ikke i vores eget blad bringe en sætning som kan tolkes på den måde, at vi ikke tager sikkerhed alvorligt i virksomheden«, siger hun.

Men forfatteren forstår slet ikke, hvorfor det skulle være et problem med den sætning.

»Grundlæggende synes jeg, det er absurd, at de ikke kan skelne mellem oplysningsartikel og fiktion. Det afspejler noget, der er i tiden. At folk er utrolig bange for at komme til at skrive noget farligt«, siger han.

Frie hænder til at sælge videre
Den udlægning kan kommunikationschef Anna Vinding ikke genkende.

»Christian Yde Frostholm siger, at det for ham handler om ytringsfrihed. Men han har jo fået sit honorar og frie hænder til at sælge den til en anden aftager«, siger Anne Vinding.

Forfatteren har valgt at bruge sit honorar på selv at trykke historien i 1.000 eksemplarer, som han nu deler ud i de storkøbenhavnske toge med kolleger og venner.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden