Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nomineret. Geir Gulliksen er en af de to norske nominerede til Nordisk Råds Litteraturpris. PR-foto: Baard Henriksen

Nomineret. Geir Gulliksen er en af de to norske nominerede til Nordisk Råds Litteraturpris. PR-foto: Baard Henriksen

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nordmand skriver isnende roman om ægteskabets forlis

Geir Gulliksens er nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris og bør være en af favoritterne.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Norsk litteratur har en enorm spændvidde, hvad angår indhold og stil. Men så læser man en ny roman på 169 sider, og så har man pludselig mødt noget helt nyt. Sådan har jeg det med Geir Gulliksens ’Historie om et ekteskab’.

Rigtig mange parforhold går i opløsning, men få på så urovækkende velfortalt manér som dette. I romanen, som fortjent er indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris 2016, fortæller Gulliksen sin historie på en måde, jeg ikke har set før. Han lader nemlig manden, Jon, som er journalist, fortælle historien, som om han er en flue på væggen, der er til stede i alt, hvad hustruen Timmy gør. Han forklarer detaljeret, hvad det er for situationer, bevægelser, ord, betoninger, der langsomt flytter hende ud af ægteskabet. Resultatet er en voldsomt sjælsudkrængende og læseværdig roman om moderne kærlighed. Og det hele er åbenbart lige så selvbiografisk, som Knausgårds bøger er det, forstår man på virkelighedens faktisk eksisterende ekskone, som føler sig voldsomt krænket af Gulliksens blotlæggelse af deres privatliv. (læs mere om det på side 13).

Og Gulliksen, der faktisk er Knausgårds redaktør og vigtige sparringspartner, mestrer virkelig at skrive om det mest personlige, så det bliver til litteratur. Hvis Knausgård er realisten, der krydrer sin krystalklare og virkelighedsnære prosa med essayistiske forløb, skriver Gulliksen en art poetisk realisme, som passer utroligt godt til en historie om kærlighedssmerter hos et par, alle, også dem selv, troede var perfekt, men som måske hele vejen igennem narrede sig selv?

Han skriver om »den tiltrækning, som virker i det stille, og som mader sig selv med hvad som helst«, et sted hedder det: »Tilfældigt begær stryger gennem alle, lugter til alt, ombestemmer og skifter retning«.

Tilfældigt begær stryger gennem alle

Det er en roman om begærets veje, seksuelle spil og samlivsdynamikker. Og om den betydning som – tomme, men højtragende – ord og fortællinger spiller i et forhold. Bestandigt skal den store kærlighed erklæres, og dynamikken i parrets seksualliv kommer fra fantasier. På initiativ fra ham blev det tidligt i deres forhold normalt, at de talte om, hvad andre konkrete mænd kunne finde på at gøre ved hende. »Jeg sagde, at jeg ligesom så hende tydeligere, når jeg mærkede, at hun så på en anden. Jeg kunne lide at tale om det, tydeligvis, det gjorde noget med mig, følte hun. Og dermed gjorde det noget ved hende også«.

Nora gik ud af Ibsens Dukkehjem uden videre forklaringer. Jon, en helt anden tids frigjorte mand, må spørge sig selv, i hvor høj grad hans måde at være moderne på har bidraget til, at Timmy går.

Da Jon forlod sin første kone, som han havde et toårigt barn med, til fordel for Timmy, var det sidste, hun sagde, at hun håbede, at han engang selv vil opleve, hvordan det er at blive forladt. Nu oplever han netop det.Som læser bliver man irriteret på både Jon og Timmy. På deres manglende vilje til at tale om det for alvor vigtige. Hans klynk og gråd, som han vel at mærke også selv gennemskuer, er uudholdelig – og derfor interessant. Evindeligt evindeligt kværner han om, at han bare ved, at Timmy en dag vil elske med en anden sådan i virkeligheden. Der er flere scener, hvor det er tæt på ubærligt at komme med så langt ned under dynen, som tilfældet er.

Men Jon er ikke kun en klynker. Efter bruddet ser han pludselig deres fælles børn klart, og Gulliksen gør ham også til billedet på den moderne, bløde og refleksive mand, som ikke ved, hvorfra han har sine behov og længsler, men bruger hvad som helst for at flygte fra alt det i hverdagen, der allerede er udforsket og forstået:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg ville så gerne leve et andet slags liv. Jeg ville have gjort hvad som helst, næsten, for at slippe for at være en normal mand i en verden, som reproducerede sig selv i det uendelige, hvor alle lignede alle andre og livet så ud til at være forudbestemt. Et sådan fladt og lille liv kunne jeg ikke holde ud at se mig selv eller hende i«. Et andet sted begræder Jon den måde, mænd altid er sammen på. De holder korte foredrag for hinanden men kommer ikke videre.

Listen over norske forfattere, der gør en forskel, er lang. Knausgård, Fosse, Espedal, Ullmann, Petterson, Ørstavik, Kjærstad, Fosnes Hansen m.fl. – og så altså mageløse Geir Gulliksen, som endnu en gang bekræfter, at for forfattere er alt i det virkelige liv også potentielt stof.

Linn Ullmann er vel favorit til Nordisk Råds Litteraturpris, men Gulliksens bog er en lige så vægtig kandidat. Læs den før – eller med din partner.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden