Der elskes, hades og hævnes i højdramatisk romandebut

Stig Troelsens debut om livet på Færøerne i begyndelsen af 1900-tallet farer mellem spænding og folklore

I begyndelsen af 1900-tallet begiver to færøske unge piger sig ud på en tur over fjeldet en tidlig søndag morgen. De efterlader en kort besked til deres familier. Pigerne dukker ikke op igen, og man finder dem aldrig. Deres forsvinden er en uløst gåde på Færøerne.

Dette er den faktuelle historiske baggrund for Stig Troelsens roman og det, der har sat hans fantasi i gang. Han digter et motiv ind i den ene af de to unge veninder, Bjørg og Eydis. Bjørg er forelsket i den lyse bonde Sigmundur, men samme festnat, hvor de viser deres kærlighed til hinanden, overfaldes og voldtages hun af den jaloux sømand Páll. Voldtægten får følger. Også andre end Bjørgs heftige had og ønske om hævn over Páll, der imidlertid er taget til søs. På det skib, hvor hendes far er kaptajn.

Der er således lagt op til en højdramatisk fortælling, hvor forfatteren bevæger sig rundt mellem alle involverede samt en række bipersoner gennem nogle årtier. Vi kommer viden om, for pigerne bliver taget med på et skib af udenlandske sømænd, de møder på fjeldet, og de får nye liv, den ene så langt væk som Istanbul, inden sin tilbagevenden til Færøerne langt senere.

Hvordan går det personerne? Hvad gør Bjørg med det barn, hun har i maven, og som hun ikke vil have? Der elskes højt og vildt, der hævnes, der skelnes knivskarpt mellem de gode og de onde, og også en lumsk pigemisbrugende missionsprædikant får sin bekomst.

Forfatter Stig Troelsen kan tilrettelægge et handling, der farer mellem spænding og folklore, men den persontegning, der indgår i dette felt, tangerer det sentimentale. Han vil sine to hovedpersoner det så godt. Den danske Stig Troelsen (f. 1959) er lektor i dansk, religion og filosofi, i dag i Grønland, og har tidligere undervist på Færøerne. Betagelsen af det voldsomme færøske landskab går tydeligt igennem. Grindejagt og fuglefangst på de stejle fjelde udgør romanens bedste skildringer sammen med beskrivelsen af de livsbetingelser, der udgjorde livet i et førmoderne samfund i Nordatlanten.