Filmstjerne. Asta Nielsen blev kaldt Die Asta i Tyskland, hvor hun var en stor international stjerne i stumfilm. Her er hun på toppen af karrieren i 1917.

Filmstjerne. Asta Nielsen blev kaldt Die Asta i Tyskland, hvor hun var en stor international stjerne i stumfilm. Her er hun på toppen af karrieren i 1917.

Faglitteratur

Dansk filmstjernes egne tekster føjer nye facetter til fænomenet

Die Astas litterære kunst er interessant, men kan ikke måle sig med hendes filmiske formåen.

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Det kom som en stor overraskelse, da Asta Nielsen – Danmarks første og største internationale filmstjerne – lige efter besættelsen udgav to bind erindringer og viste både, at hun kunne skrive, og at hun havde noget at skrive om.

’Den tiende muse’ kom værket til at hedde, med vink både til fraværet af lyd og tale i stumfilmen og til filmens status som en nytilkommet tiende kunstart, men også med genbrug af titlen på en digtsamling af Piet Hein fra 1941, hvor udtrykket havde andre underbetydninger i forhold til samtidens politiske forhold.

Det var en ganske ufattelig social rejse, erindringerne beskrev – fra dyb armod i Malmø og det indre København til verdensberømmelse, med udgangspunkt i Berlins geniale filmmiljø i 1910’erne og 1920’erne.

Erindringerne ender brat i 1933, hvor Asta Nielsen sidder til teselskab med Hitler selv og afslår at lade sig indrullere i propagandaministeriets aktiviteter.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce