ØST OG VEST. Fodbold spillede man på begge sider af Muren. Leipzig er byen, hvor Ingrid og Poul fra  'Beskyttelseszonen' mødtes  på en messe i 1965. Deres søn Martin bliver senere professionel fodboldspiller  i Hansa Rostock. Den eneste 'østklub', som kom med i Bundesligaen.
Foto: STEEN WREM (arkivfoto)

ØST OG VEST. Fodbold spillede man på begge sider af Muren. Leipzig er byen, hvor Ingrid og Poul fra 'Beskyttelseszonen' mødtes på en messe i 1965. Deres søn Martin bliver senere professionel fodboldspiller i Hansa Rostock. Den eneste 'østklub', som kom med i Bundesligaen.

Skønlitteratur

Roman spiller fodbold og dobbeltspil i østblokken

’Beskyttelseszonen’ tackler lovlig nøgternt to usædvanlige emner i dansk litteratur.

Skønlitteratur

Der var engang, da Europa var delt af et jerntæppe. En gang imellem kastede man nysgerrige og frygtsomme blikke over Østersøen i retning af DDR og Polen.

De lukkede lande lå dernede som en blind plet for øjet. Danskernes forhold til livet bag jerntæppet har heller ikke fyldt voldsomt meget i moderne dansk litteratur, og det samme kan man sige om nationalpassionen fodbold.

Så det er to temmelig negligerede skønlitterære stofområder, Henrik Andersen tager fat på i sin roman ’Beskyttelseszonen’.

Sidst i 1980’erne tager stortalentet Martin Nørskov fra Assens turen fra OB ud i Europa. Bl.a. via storklubben Werder Bremen ender han på et tidspunkt længere nede ad rangstigen hos Hansa Rostock.

Det eneste hold fra det tidligere DDR, som slap med om bord i Bundesligaen, da to tysklande efter mange års adskillelse atter blev til ét. Ikke uden at efterlade en bitter smag i munden hos mange ossier, der følte, de blev hægtet af Historien.

'Beskyttelseszonen' er en roman om omkostninger. Omkostningerne ved kærlighed og omkostningerne ved at have en politisk overbevisning i en konfliktfyldt verden.



Det er ikke første gang, Martin Nørskovs og Østtysklands historier har været viklet ind i hinanden. Martins mor, Ingrid, kommer fra Eisenach i DDR »midt i Tyskland«.

At hun midt i 1960’erne forelskede sig i den danske ingeniør Poul Nørskov og fik lov til at flytte til Danmark, viser sig at være en tilsyneladende lykkelig historie med store omkostninger. En tung flig af jerntæppet flytter med ind i den danske idyl.

Nøgtern dokumentarisk stil Henrik Andersen fortæller en yderst troværdig dansk variant af historien om den menneskelige faktor. I en nøgtern dokumentarisk stil opruller Henrik Andersen de skjulte forbindelser mellem Ingrids tyske opvækst og familien Nørskovs omflakkende liv i Danmark. Næsten skjult bag hans trofaste kærlighed og hans arbejdslivs flegmatiske skuffelser finder man skyggen af Poul.

Manden, der engang var et af dansk industris mest lysende hoveder, men valgte en karriere bestående af stadig mere ligegyldige og inferiøre job, mens en modeljernbane trækker læsset og sønnens fodboldtalent bliver Ersatz for faderens udslukte ambitioner.

Omkostninger
’Beskyttelseszonen’ er en roman om omkostninger.

Omkostningerne ved kærlighed og omkostningerne ved at have en politisk overbevisning i en konfliktfyldt verden. Omkostningerne ved at være et stortalent, der lige præcis ikke er stort nok til det største.

Men der er også omkostninger for Henrik Andersen selv. En af dem er, at den tilstræbt nøgterne stil med de mange researchede detaljer ender som velsmurt rugbrødsprosa uden de store smagsoplevelser.

Som moderne nordeuropæisk skæbnefortælling trækker ’Beskyttelseszonen’ ellers mange interessante historiske tråde op, og man føler virkelig, man er til stede i de danske hverdagsrammer for få årtier siden.
Mere troværdig som eksempel end litterær figur

Men det kniber med at stimulere interessen for personerne bortset fra Ingrid. Her er ting at blotlægge. Ingrid står med dilemmaet. Det er hende, som har de indlysende behov for at opbygge beskyttelseszoner – cordons sanitaires – om sit liv, som har givet bogen dens titel. Martin Nørskovs karriere ligner mange andre danske fodboldspilleres skæbne som professionelle journeymen.

Den ansigtsløse skare af omrejsende andenrangs levebrødsfodboldspillere. En skæbne som så mange andre. Det nye er at skildre sådan en spiller, som hverken er en Laudrup eller en Henning Jensen. Men Martin Nørskov er mere troværdig som eksempel, end han er spændende som litterær figur.

Hvilket ganske godt afspejler styrke og svaghed i en ny dansk roman, hvor den uortodokse fortælling om kærlighed i klemme mellem øst og vest ikke får et særlig ophidsende modspil fra fodboldens verden.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce