fortidsskygger. Forfatteren, Ferdinand von Schirach, er selv barnebarn af en topnazist, Baldur von Schirach, lederen af Hitlerjugen.
Foto: Paulus Ponziak

fortidsskygger. Forfatteren, Ferdinand von Schirach, er selv barnebarn af en topnazist, Baldur von Schirach, lederen af Hitlerjugen.

Skønlitteratur

Tyskerne er stadig smittet af den nazistiske cancer i rystende krimi

Ferdinand von Schirachs krimi om lov og ret i nutidens Tyskland er dybt tragisk.

Skønlitteratur

»Den, der befinder sig i en obduktionssal for første gang, møder sin egen død«.

Sætningen lyder snarere som et dybsindigt og vist ordsprog end en kynisk og klar konstatering i en roman. Men den er det sidste. Et realistisk statement i Ferdinand von Schirachs spændende og dybt rystende krimiroman ’Sagen Collini’.

Hvor den unge forsvarsadvokat Caspar Leinen møder sin klients offer, liget af Hans Meier, en tysk mangemillionær, sågar en slags reservefarfar for den unge sagfører selv. Morderen hedder Fabrizio Collini, som efter at have levet 34 år som indvandret italiener pludselig skyder Meier fire skud i hovedet.

Ug-juristen fra Bayern
Den kæmpestore italiener erklærer sig skyldig, men er tavs som graven om motiv og baggrund.

Mordvåbnet er imidlertid en gammel Luger, en tysk militærpistol, som selvfølgelig kaster lange skygger tilbage til fortiden, Anden Verdenskrig.

LÆS OGSÅ

Sagen Collini er Leinens første og oplagte debutsag, den unge ug-jurist fra Bayern, som oven i købet har noget kørende med Meiers barnebarn, den lidt ældre, men meget kønne Johanne, koldt og goldt gift med en englænder i Cambridge.

Og så er der endelig den elegante enke og topadvokaten og levemanden Mattinger, der bor eksklusivt og luksuøst ude i Wannsee, den fine, men fatale bydel i Berlin, som dog for evigt ikke med selv de dyreste palæer og parker kan skjule sit hæslige synonym med holocaust.

Hemingway som indgangsportal
På mange måder er 'Sagen Collini' skrevet over den skabelon, som kendes til hudløshed hos den amerikanske bestsellerforfatter John Grisham og hans mange juristkrimier.

En ung idealistisk, men også enfoldig advokat nærmest snubler ind i en retssag, som viser sig ikke kun at være yderst kompliceret og speget, men også at have snoede og smertelige tråde tilbage til noget, som ligner en skjult skandale og en stor forbrydelse. Sådan er forholdet da også her.

Hovedpersonen, runden af landadelig baggrund i Sydtysklands overklasse, vikles ind i en procedure, som eksponerer hans egen fortid i almindelighed og forholdet til en udvalgt kvinde i særdeleshed.

Men det særlige ved 'Sagen Collini' er dens minimalistiske og lakoniske stil og sprog. Sådan har forfatteren før med sine haiku-krimifortællinger leveret kortprosa med sine to mesterlige novellesamlinger, 'Forbrydelser' og 'Skyld'.

LÆS ANMELDELSE

Denne hans første roman har endog et citat af Ernest Hemingway, minimalismens bedstefar, som prosaisk og prægnant indgangsportal.

Selv barnebarn af topnazist
'Sagen Collini' er nemlig ikke kun i sprogtone i valgslægtskab med den store amerikaner, men også langt ind i romanens tematik. Om skæbne og valg, døden midt på eftermiddagen, at være den, man er skabt som, samt at intet menneske er en ø.

Men den særlige accent over misere og motivkreds i denne sammenhæng er, at Tyskland stadigvæk langt ind i sit demokratiske retssystem har juridiske metastaser fra den nazistiske cancer.

Ferdinand von Schirach, selv barnebarn af en topnazist, Baldur von Schirach, lederen af Hitlerjugend, har før tangeret sit fædrelands fascistiske fortid. Men her procederer han langt mere som både erfaren jurist og velskrivende humanist om, at der stadigvæk er noget galt i det germanske hus.

'Sagen Collini' er både som krimiplot, litteratur og tidsbillede simpelthen fremragende og forfærdelig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce