Undervurderet. Når Håkan Nesser er god, er han skidegod, den bedste blandt ligemænd i Norden. Ja, lad os bare tage den skandinaviske mund fuld og skrive hele verden.

Undervurderet. Når Håkan Nesser er god, er han skidegod, den bedste blandt ligemænd i Norden. Ja, lad os bare tage den skandinaviske mund fuld og skrive hele verden.

Skønlitteratur

Svensk krimiforfatter er i topform med sydengelsk gys

Håkan Nessers nye roman er en stærk kop te med scones bagt i skæbnens ovn.

Skønlitteratur

Som forfatteren Hermann Broch engang kaldte Franz Kafka tysk litteraturs hemmelige konge, kan du i lavere toneleje sige det samme om svenske Håkan Nesser og Nordic noir.

Han har desværre ikke samme bestsellerstatus som det dekorative, men overvurderede svenske ægtepar Lars Kepler, sælger ikke helt så stærkt som effektive og hårdtslående Jussi Adler-Olsen og er aldrig så spektakulært udpenslende og splattet som Jo Nesbø.

Ej heller er alle hans bøger lige gode. Hans forrige serie om den melankolske svensker med det italienske efternavn Barbarotti blev nogle gange for sentimental for min smag.

Men når Håkan er god, er han skidegod, den bedste blandt ligemænd i Norden.

Ja, lad os bare tage den skandinaviske mund fuld og skrive hele verden. Den mundfuld ligger ligefor med ’Levende og døde i Winsford’.

Sammenfletningens kunst

En jegfortællende midaldrende svensk kvinde og tidligere fjernsynsvært, Maria, ankommer med sin hund, Castor, til dette Udkantsengland, Winsford og Exmoor, der mestendels er kendt for sine vilde heste, udstrakte heder og englænderen R.D. Blackmores romantiske røverroman ’Lorna Doone’.

Alle tre ting spiller en afgørende rolle i Marias egen fortælling. Om sin mand, litteraturprofessoren, der muligvis har voldtaget en ung kvinde. Som i hvert fald engang i fortiden tilbragte nogle skæbnesvangre somre sammen med et digterpar, som meget ligner det berømte og tragiske Sylvia Plath og Ted Hughes.

Jo, Nesser er (fin)litterær som altid og fletter både med vid og bid intertekstuelle referencer ind i intrigen.

Samt at Maria selvfølgelig meget tidligt i romanen foretager sig noget forfærdeligt og farligt, som hænger sammen både med fortiden og meget snært med en nutid, hvor hun er mere eller mindre fremmedgjort over for sine voksne børn, venner og familie.

Hekseafbrændinger

I et gammelt lejet hus funderer hun på sine gåture med hunden over, hvad der gik galt i sin tid, dengang med hendes døde søster og døde kæreste. Mens en mand strejfer forbi og omkring.

Kanske er der en chance for en romance for den 50-årige kvinde, der ellers for længst har lagt den slags på hylden.

Samtidig sker der mystiske hændelser rundt omkring. Vi er jo i den del af England, hvor man i forne tider brændte hekse for overtro, og hvor genfærd går heftigt igen. I hvert fald ifølge folkemund og folklore.

Jo, nu mærker vi, at forfatteren kender sin egn som et stykke svensk knækbrød.

Gothic romance

Håkan Nesser har veloplagt og velskrivende leveret en Gothic romance.

Dårligt at overføre og definere på dansk, fordi gotisk og romantisk er noget andet og mere på britisk. Men bedste eksempel på genren er Daphne du Mauriers klassiker ’Rebecca’.

Altså en jegfortalt thriller, der hele tiden driller med tvetydige antydninger, knirkende døre, vind i piletræer, uhyggelige minder monteret med bittersød eller giftig kærlighed, medens plottet spidsbuer sig gotisk mod en uventet og grotesk slutning.

Romanen her bruger 363 sider til at guide os rundt i sin spegede labyrint med naturens egne lyde og egnens pittoreske personer. Men for en gang skyld, og voldsomt vederkvægende for denne anmelder, er der ikke én side for meget.

Tværtimod, og som vi siger i filmverdenen, bliv endelig siddende, mens rulleteksterne kører. ’Levende og døde i Winsford’ er lige til ildrageren, når efteråret puster til pejsen, og din altankasse knirker i natten.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden