Hårdkogt. Ryan David Jahn, født 1979, skriver romaner, hårdkogte krimier og teaterstykker.
Foto: PR

Hårdkogt. Ryan David Jahn, født 1979, skriver romaner, hårdkogte krimier og teaterstykker.

Skønlitteratur

Et af USAs mest interessante nye kriminavne leverer hæsblæsende god spænding

Hårdkogt amerikansk roman holder niveauet hele vejen igennem og byder i tilgift på flot sprog.

Skønlitteratur

Ian Hunt mangler mindre end en time af sin vagt, da han modtager et opkald fra sin døde datter«.

Med sådan en sætning som indledning presser Ryan David Jahn straks sømmet i bund i sin litterære sportsvogn og læserens puls i vejret.

Der bliver den så gennem de 344 sider, man lige så godt kan afsætte en nattesøvn til at drøne igennem først som sidst. For har man først taget ’Jagten’ i hånden, slipper man den kun nødigt, før historien er til ende.

Med andre ord lever den amerikanske spændingsroman op til det mest elementære krav til slig litteratur: Den er ganske enkelt så intenst spændende, at den sagtens kan indgå i væddeløbet om vores kostbare tid med andre af underholdningsbranchens aktuelle travere: computerspil, tv-serier, actionfilm og reality-tv.

Nøgtern galskab For deciderede læseheste er der yderligere den bonus, at Ryan David Jahn – og hans fine danske oversætter, Mich Vraa – er så godt kørende sprogligt, at der konstant smides godter ned i krybben.

Når man fodres med guldkorn som denne beskrivelse af en mildt sagt dubiøs herres slikkeorgan, er der ingen grund til at bides:

»Tungen, en farveløs kødklump, stikker ud og slikker på de tørre læber og forsvinder igen ind i mundens hule som et blindt, underjordisk væsen, der har fornemmet en fjende«.

Den slags kuldslåede metaforer flyder der flere af på siderne end lig i en bog, hvis nøgterne brutalitet og galskab ellers kan bringe påmindelser om brødrene Coen og deres filmversion af ’No Country for Old Men’ frem på nethinden.

For den nådesløse jagt på og mellem to mænd, der ud fra hvert sit udgangspunkt prøver at holde sammen på den familie, som er den gammeltestamentlige rygrad på det amerikanske samfund, er rå.

Men ikke meningsløs.

Rå og rørende

Gennem beskrivelser så stemningsmættede, at man næsten kan lugte karaktererne på siderne, kommer vi tæt på både den desillusionerede politimand Ian Hunt, hans bortførte datter Maggie og bortføreren Henry. Synsvinklen skifter konstant gennem romanen, og der må næsten trille en roadmovie ud i ørkenen på baggrund af disse spændingsdirrende sider på et tidspunkt. Selv om deres udgangspunkt er helt forskelligt begynder bortføreren og den frarøvede far at ligne hinanden mere og mere i deres skræmmende handlinger.



Takket være tilbageblik på deres liv, får vi forståelse for selv monsteret Henry.

I en Mustang 1965 tager den hårdt sårede Hunt jagten op fra den lille soveby i Texas, vi kommer helt ind under huden på i retning af Californien, gennem endeløse vidder, prærien og ørkenen.

’Jagten’ er en klassik selvtægthistorie, en moderne western, gold, rå og benhård. Men i sin skildring af kærligheden mellem far og datter er den også rørende. Den 33-årige Ryan David Jahn, der selv er vokset op på en evig rejse mellem sin far i Texas og sin mor i Californien, viste allerede med sin debut ’Gode naboer’, som udkom på dansk sidste år, at han er en af den hårdkogte amerikanske krimis mest interessante nye navne. At han er værd at følge, får han slået fast med ’Jagten’, der er hans tredje roman og udgør et fuldt tilfredsstilende bytte.



Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce