Drøm. Kæresten Sarah drømmer, at hun giver sig selv kejsersnit og føder en gris, da hun bliver uplanlagt gravid i Charles Burns' 'Kuben', som er anden del af hans graphic novel-trilogi, hvor realisme og surrealisme smelter sammen.
Foto: Illustration fra bogen

Drøm. Kæresten Sarah drømmer, at hun giver sig selv kejsersnit og føder en gris, da hun bliver uplanlagt gravid i Charles Burns' 'Kuben', som er anden del af hans graphic novel-trilogi, hvor realisme og surrealisme smelter sammen.

Skønlitteratur

Graphic novel oser af kropsangst og forvreden, undertrykt seksualitet

Charles Burns fascinerer i en tegneserietrilogi boret dybt ind i fortrængningernes verden.

Skønlitteratur

Der blev stillet mange spørgsmål i ’X’et ud’, som var det første bind i Charles Burns’ nye graphic novel-trilogi. Ikke mange af dem bliver besvaret i ’Kuben’. Så Burns har en del at stå til regnskab for, når trilogien senere på året afsluttes med ’Sukkerkranie’. Men det betyder ikke, at ’Kuben’ bare er et mellemspil. Tværtimod fjerner ’Kuben’ den nagende tvivl, jeg havde efter første bind om projektets grundlæggende bæredygtighed.

’X’et ud’ var fascinerende, men mildest talt også kryptisk.

Den gådefulde antydningens kunst fortsættes, men fortættes og konkretiseres på en måde, så man læser med maveknugende spænding og ubehag.

Selv om man kun har en fornemmelse af, hvad der foregår i historien om Doug, i hans forvirrede hoved og psykologisk forsumpede parallelunivers.

Stinkende kloakker og grønne øglekontorister

To historier klistrer sig til hinanden på hver sin side af et spejl i Dougs plagede sjæl. Der er den mærkelige hærgede dystopiske verden, hvor han omgivet af stinkende kloakker og grønne øglekontorister er den troldspejlede Tintin-parodi Nitnit. Og så er der virkelighedens verden, hvor Doug i et tilbageblik kæmper for at bevare en slags jordforbindelse i sit forhold til kunstfotografen Sarah.

Dougs Tintin-maske viser sig at være en del af en performance, hvor Doug optræder med poetry slam. Doug og Sarahs forhold bliver rystet af en ikke-planlagt graviditet. Virkeligheden bliver mere konkret.

Men en del af ’Kuben’ udspiller sig som fortællinger udløst af et besøg hos psykiateren, og det hele oser af kropsangst og forvreden, undertrykt seksualitet.

Sarah læser nye numre af romanbladet ’Dunkende hjerte’, der noget uortodokst for genren viser sig at rumme sadomasochistiske sider med japansk tekst.

Da Sarah bliver ufrivilligt gravid, drømmer hun, at hun giver sig selv kejsersnit og føder en gris.

Der er noget, Doug ikke fortæller Sarah, og det er ved at æde ham op.

At Sarah er på antidepressiva og lider af selvmordstanker, kommer ikke som den helt store overraskelse. Har hun en brutal ekskæreste, eller er han en fantasi?

Denne nye serie er som en slibrig orm, der kryber ind under huden og pirker til hemmeligheder og skjulte fortrængninger

Afgrunden mellem de seksuelle forestillinger og virkeligheden er sort og bundløs. Det er de mørke, smertefulde sider af ungdomslivet, som optager Charles Burns. Det gjorde de i hovedværket ’Sort hul’ fra 2005, og det gør de stadig i den visuelt og fortællemæssigt mere fabulerende, syrede og fragmenterede ’X’-trilogi, hvor stofkulturen også har en dunkel rolle at spille.

Surrealismen er en oplagt inspiration

Hele ideen med en klam underverden, der udløst af angst og frygt for seksualitet og dødbryder uimodståeligt ind over virkelighedens barrierer, er på sæt og vis en klassisk visualisering af underbevidstheden. Surrealismen er en oplagt inspiration, og der er ikke så lidt Man Ray over nogle af Charles Burns’ tegninger.

Bare ikke så lidt mere foruroligende klæbrigt og mindre æstetisk lækkert end det meste af, hvad Dali og Man Ray har præsteret.

Mon der kommer svar på det hele i trilogiens sidste del?

Jeg tillader mig at tvivle.

Men bare ’Sukkerkranie’ holder niveauet og løfter sløret yderligere en tand, skal jeg være glad. Altså på den lettere foruroligede måde!

For denne nye serie er som en slibrig orm, der kryber ind under huden og pirker til hemmeligheder og skjulte fortrængninger. Charles Burns er noget så sjældent som en tegner og fortæller, der har lige godt styr på realisme og surrealisme, når han smelter dem sammen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden