0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

The Yellow Kid

Originalitet må være et kriterium for at være 'verdens bedste' til nogen som helst kunst, og hvad kan være mere originalt end simpelthen at opfinde kunstarten?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Fakta, kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Fakta, kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dét gjorde amerikaneren Richard Felton Outcault (1863-1928) sådan set med 'The Yellow Kid', for den blev den første fortsatte massemedie-tegneserie med teksten indarbejdet som grafisk element i billedet.

I oktober 1896 indgik den skaldede knægt i den fodside natskjorte for første gang i et helt billedforløb med dialogen anbragt i talebobler - og dermed var den moderne tegneseries fødselsattest trykt på avispapir, nærmere bestemt Randolph Hearsts sensationsavis New York Journal.

Det var ellers i konkurrenten Joseph Pulitzers New York World, at Outcault allerede siden 1895 havde udviklet serien fra enkelt-cartoons om indvandrerungerne i smøgen 'Hogan's Alley', og det var også i World, at det først var lykkedes at trykke knægtens hidtil hvide eller blegblå skjorte sensationsgul (uden udtværing!) allerede 5. januar 1896 - hvormed også udtrykket 'den gule presse' var født.

Primitiv humor

Mickey Dugan hedder den irske knægt med det nærmest gebrokne ghettosprog, det fjogede grin og flyveørerne, hvis fjæs senere blev forbillede for det satiriske MAD Magazines lige så charmerende maskot-grimrian Alfred E. Neumann. Modsat ham er Mickey Dugan imidlertid komplet glatraget, formentlig fordi knægten igen lige har haft lus.

Seriens humor er primitiv, gerne baseret på vold af en eller anden art. Outcault tegnede sin sidste Yellow Kid-stribe allerede i 1898 og helligede sig fra 1902 den mere stuerene serie om 'Buster Brown' og hans hund - på dansk allerede 1906 i ugebladet Hjemmet som 'Lille Svends Gavtyvestreger' og senere under det amerikanske navn i Familie-Journalen.

Massemedier, storby, børn og indvandrere (med tegningerne som læsehjælp) blev alt sammen konstituerende elementer i den moderne tegneseries udvikling. Efter Pulitzers kidnapning af Outcaults knægt beholdt Hearst retten til navnet 'Hogan's Alley' og den serie fortsatte i World, nu tegnet af den senere legendariske illustrator, maler og levemand George Luks (1866-1933).

Året efter fik den her selskab af 'The Katzenjammer Kids', tegnet af den tyske indvandrer Rudolph Dirks (1877-1968). 'Knold og Tot', som den kom til at hedde på dansk, er altså ikke verdens ældste, men nok den ældste 'nulevende' serie, der stadig produceres og »forts. i næste nr.«

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts