0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kim Skotte guider: Her er 7 danske perler, du skal se på stumfilm.dk

På stumfilm.dk kan man gå på opdagelse i dansk films barndom, der nu systematisk bliver digitaliseret og dermed gjort tilgængelig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Du har måske siddet og kigget ud ad vinduet på et karantæneramt København og registreret et helt usædvanligt lille antal biler på gaderne. Hører du til de ældre medborgere, vil du måske genkalde dig gaderne dengang, der var oliekrise og bilfrie søndage i 1970’erne.

Det er dog for ingenting at regne i sammenligning med de københavnske gader i de første årtier af det 20.århundrede. Det kan man konstatere ved at se på nogle af de gamle danske stumfilm, man nu har fri og frejdig adgang til på stumfilm.dk. Dengang var de københavnske gader belagt med toppede brosten, og kom der en sjælden gang et automobil tøffende, blev det fulgt på vej af hujende rendestensunger, som stæsede afsted efter det nymodens fænomen.

Ved årets Bodil-fest blev det Danske Filminstituts initiativ stumfilm.dk hædret med en særpris. Det kan jeg dæleme godt forstå, for det er stykke kulturhistorisk præsentation af fornemste klasse.

Det var jo dengang, hvor Danmark ikke mindst takket være Ole Olsens Nordisk Films Kompagni var blandt pionererne. De brandfarlige stumfilm ligger opbevaret i temperatursikrede bunkere, men med den systematiske digitalisering bliver denne filmskat nu tilgængelig på en måde, den ikke har været i mange, mange år.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«