Teknologisk er der sket meget, siden Paul Verhoevens ’RoboCop’ så dagens lys i 1987.
Plottet om cyborgpolitimanden Alex, der rydder op i Detroit er ikke længere en vildt skruet fremtidsvision, men noget, der kan minde temmelig meget om nutidens robot- og proteseteknologi.
José Padilla er den brasilianske instruktør bag de knaldspændende ’Elite Squad’-film. Han har et godt blik for de etiske udfordringer, som teknologiens turbo-evolution fører med sig.
Så ’RoboCop’ er i endnu højere grad blevet et Frankenstein-drama om videnskabsmandens dilemma som redskab for ’fremskridtet’ finansieret af skruppelløse kommercielle interesser.
Alex Murphy skal det meste af tiden være stiv og følelseshæmmet som den smadrede politimand, der genopstår som 90 pct. kamprobot.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her