Jørgen Klubien, der til daglig bor i Portland, Oregon, er i Danmark i anledning af den danske premiere på »Cars«. Ideen til filmen fik han fra Ellerten.
Foto: Martin Bubandt Jensen

Jørgen Klubien, der til daglig bor i Portland, Oregon, er i Danmark i anledning af den danske premiere på »Cars«. Ideen til filmen fik han fra Ellerten.

Film og tv

Da Ellerten kom til Hollywood

Jørgen Klubien er kendt som stemmen fra Danseorkestret, der med ’Kom tilbage nu’ og ’Regndans’ printede sig ind i alles øregange. Siden blev han tegner og manuskriptforfatter for Disney/Pixar og er idémand bag filmen ’Biler’, der nu har dansk premiere. Snart skal han instruere den dyreste film af en dansk instruktør nogensinde.

Film og tv

Det er den amerikanske drøm, som nu går i opfyldelse – igen. Jørgen Klubien skal instruere sin helt egen tegnefilm i USA. Og med amerikanernes vane for store armbevægelser bliver det ingen petitesse.

»Det er helt vanvittigt. Vi sidder og snakker om, at budgettet løber op på mellem 90 og 100 millioner dollar. Det går ikke, vi må have det ned på mindre. Det er svimlende mange penge at bruge på en film«, siger Jørgen Klubien.

Han er ellers vant til, at film koster. Han har været med på film som ’Den lille havfrue’, ’Toy Story 2’ og senest ’Biler’. Jørgen Klubien er nået langt, siden han i 1978 tog til USA på tegneskolen Disney Calarts. Men det første stjernedrys faldt hjemme i den danske andedam.

Det var i det danske Melodi Grand Prix. Han deltog i både 1981 og 82 med bandet Elmer, og han spillede trommer for Brødrene Olsen på ’San Francisco’. Men det var først med Danseorkestret, at han for alvor slog igennem. Bandet blev dannet i 1984, og med ’Kom tilbage nu’ og ’Regndans’ sikrede bandet sig evig berømmelse i Danmark.

Det var bare ikke nok. På det andet album skiftede de navn til Dance Orchestra og forsøgte sig i USA, men uden held.

»Jeg kan godt se, at det, vi lavede dengang, måske ikke var godt nok. Da vi kom til USA, fik vi at vide, at de ikke kunne ’signe’ med nogle hvide fyre, der spillede soul. Det passede ikke sammen«.

Som en grim ælling Musikken blev derfor degraderet til en birolle. Og frem på plakaten kom filmkarrieren, der siden har haft hovedrollen.

I dag er der dansk premiere på ’Biler’, som han er idémand og manuskriptforfatter til. Han kom med den oprindelige idé til filmen, som den dobbelte Oscarvinder John Lasseter (’Toy Story 2’ og ’Finding Nemo’) har instrueret. De to er gamle venner fra dengang, Jørgen kom til USA.

»Min oprindelige idé blev skabt med tanke på Ellerten, som jeg ser som den grimme ælling. På sin vis var den fremsynet, men den slog ikke til, fordi den ikke kørte hurtigt nok. Jeg ’pitchede’ så ideen for John i 1997, og ud af det er så kommet ’Biler’«.

Den endelige film har fået en lidt anden historie. John Lasseter tog ideen til sig, men gjorde den i stedet til en personlig fortælling om venskab og berømmelse. Fortalt gennem biler.

»Det er den mest syrede film, jeg har været med til. Den er anderledes end andre film, fordi universet er mere abstrakt. Jeg er lidt skuffet over, at vi ikke lavede min oprindelige idé, men jeg er glad for bare at være med. Og den er blevet flot, helt ned i detaljen. Det er en lang affære, næsten to timer, der er sentimental i sværdet, men jeg synes, den er rørende. Men det er Johns film«.

Jørgen Klubien har været med fra begyndelsen. Også da ti mand lejede tre Cadillacs og kørte ud af Route 66 fra Chicago til Los Angeles. I øret havde de en historiker, der fortalte om den gamle asfalts historie. For researchens skyld.

Lynet og den gule bil
Da den var på plads, var han med til at skrive filmen sammen med John Lasseter og co-instruktør Joe Ranft. Han blev også tilbudt rollen som medinstruktør, men det skete ikke. For der er store egoer på spil i den amerikanske filmbranche.

»Det er typisk John. Jeg fik ikke lov at instruere med John, men jeg fik lov at skrive filmen. Den handler faktisk om venskabet mellem ham og Joe. John er Lynet McQueen, og Joe er bilen med de store tænder. Men det er egentlig absurd, at filmen handler om venskab, for John er en egoist«.

Da bilerne skulle have numre, var Lynet tiltænkt nummer 57 – det år, John Lasseter blev født. Også Jørgen kunne få sit fødeår, 59, på en bil, men ikke den, han havde regnet med. Lasseter tilbød Klubien bilen, der gør alle de dumme ting i filmen. Men numrene var, til Jørgens held, spærret af det amerikanske Nascar. I stedet fik Lynet nummer 95, året hvor Toy Story havde premiere.

»Jeg er så blevet den lille gule bil, Luigi. Den er tættest på min person, og så er den jo europæer«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Myreknepperi

Det er Disney/Pixar, som står bag ’Biler’, og her har Klubien slået stort set alle sine folder. Men det er slut nu, for ambitionerne rakte længere. Den danske tegner var frustreret over ikke at måtte instruere for Pixar. Og så kom Leika, hvor han nu har været i halvandet år, ind i billedet.

Leika er et 30 år gammelt tegnefilmsfirma, der har fået vokseværk. Af tragiske årsager. Phil Knigtley, ejeren af Nike, mistede den ene af sine sønner i en drukneulykke. Og da hans anden søn var interesseret i tegnefilm, købte farmand selskabet til ham.

Og det står bag Klubiens filmdebut. Arbejdstitlen er ’Jack and Ben’, men der er lang vej endnu. Filmen skal være færdig i 2009, men bliver skubbet konstant. Handlingen er hemmelig, og Klubien vil ikke fortælle meget.

»Det bliver en klassisk film med et roligt tempo, hvor jeg bruger den nye teknik. Budgettet er stort, men sådan er det på grund af lønniveauet og den tid, det tager at lave den. Nogle gange fire år med 200 mand involveret«.

Så der er noget at se til. Og som instruktør går alle beslutninger gennem Klubien. Alt fra farver, karakterernes hår, kostumer, filmens musik til valg af skuespillere er hans beslutning.

»Det er en noget surrealistisk oplevelse at stå i spidsen for så mange mennesker, når man ikke har prøvet det før. Det er rent myreknepperi. Min kone kalder mig en kontrol-freak, så det er perfekt, at jeg nu instruerer tegnefilm. Det kan ikke blive mere ned i detaljen«.

Filmen er stadig i startfasen, og derfor forsøger han at slå koldt vand i blodet, når han tænker på det store budget. Men sådan er det i USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når jeg går mine runder, har jeg 15 mand i røven, og jeg ved ikke, hvad alle de mennesker laver. Men min producer siger, at de har en funktion, så det må jeg stole på. Jeg håber at kunne lande filmen under budgettet. Men du kan ikke lave en film for 25 millioner dollar i USA. Folk vil på forhånd se det som amatøragtigt. Derfor er de 65 millioner dollar okay«.

Jørgen fra Danmark har fået sit at se til. Han skal også vise Pixar, at han kan klare opgaven. Og han skal passe sin familie med kone og to børn.

»Jeg tænker tit, hvad er det for noget, lille Jørgen? Det er rigtig godt det her. Så lige nu synes jeg bare, det er sjovt«.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden