Elsket. Til trods for von Triers kontroversielle opførsel på Cannes nyder han stadig en enorm succes i Frankrig.
Foto: PR FOTO

Elsket. Til trods for von Triers kontroversielle opførsel på Cannes nyder han stadig en enorm succes i Frankrig.

Film og tv

Franske anmeldere er helt vilde med 'Melancholia'

Avisen Le Figaro mener, at Lars von Trier havde fortjent at vinde Guldpalmen igen.

Film og tv

»Det fås ikke smukkere«, skriver den franske avis Le Figaro om Triers undergangsfilm ’Melancholia’, der forleden havde premiere i Frankrig.

Instruktørens famøse udtalelser under filmfestivalen i Cannes i år har tilsyneladende ikke lagt en dæmper på anmeldernes begejstring, skriver Det Danske Filminstut, som har samlet en række af de rosende franske ord på sin hjemmeside.

LÆS OGSÅ

Havde fortjent at vinde

Ifølge Le Figaro fremstår ’Melancholia’ som Triers mest afbalancerede film.

Et mesterværk, der faktisk havde fortjent at vinde Guldpalmen, mener avisen: »Indimellem føles filmmediet som en kunstart, som netop er opfundet til folk som Lars von Trier, så der kan eksistere film som denne«.

Libération ser et slægtskab mellem ’Melancholia’ og Stanley Kubricks ’Rumrejsen år 2001’ og Tarkovskijs ’Solaris’ og ’Offeret’.

LÆS OGSÅ

Le Monde hæfter sig ved de suggestive billeder i filmens »monumentale« prolog, der leder tankerne hen på maleriet hos surrealisterne og symbolisterne.

Og flere aviser peger på, hvordan Trier igen lader kvinderne overtage scenen.

»Når alt er tabt, er der kun kvinderne tilbage. De rejser sig som bautasten på heden. De knejser, forpinte, vaklende«, skriver Le Figaro.

Lo-Tho

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce