Røre. 'The Bourne Legacy' (billedet) fik biografpremiere i går. Når den er klar til at udkomme på andre platforme som dvd, vil det formentlig blive en af de film, som også vil kunne streames via nettet.
Foto: Mary Cybulski/AP

Røre. 'The Bourne Legacy' (billedet) fik biografpremiere i går. Når den er klar til at udkomme på andre platforme som dvd, vil det formentlig blive en af de film, som også vil kunne streames via nettet.

Film og tv

Streamingtjenester kommer til at ændre danskernes filmvaner

Inden årets udgang kan de nordiske lande abonnere på film og tv-programmer på nettet.

Film og tv

Inden året er omme, vil det danske filmmarked have forandret sig markant. Det skyldes, at den amerikanske filmstreamingtjeneste Netflix i onsdags bebudede, at den kommer til Danmark – og med den får danskerne mulighed for at abonnere på de flere tusinde film og tv-serier, Netflix råder over.

Og nu står udbyderne nærmest i kø for at melde sig til den nye digitale fremtid. Den danske televirksomhed YouSee, der i forvejen lejer film ud på nettet, har meddelt, at også den inden årets udgang vil lancere en digital abonnementstjeneste, der kommer til at minde om Netflix.

Videobutikskæden Blockbuster vil tilbyde en abonnementsordning for deres kunder. Og endelig kom det i går frem, at den amerikanske betalingskanal HBO, der står bag serier som f.eks. ’Sopranos’ og ’Sex and the City’, også rykker ind i Danmark og resten af Norden med en videodistributionstjeneste.

Fælles markedsvurdering
Hverken Netflix eller YouSee vil dog afsløre prisen for et abonnement endnu.

»Men hvis befolkningens interesse er lige så stor som journalisternes, bliver det her en fest«, som YouSees vicedirektør, Ulf Lund, udtrykker det.

Selv om Netflix med 27 millioner brugere i ryggen er verdens førende abonnementstjeneste inden for streaming af film og tv-programmer, mener Ulf Lund dog godt, at YouSee vil kunne hamle op med det amerikanske konglomerat.

LÆS OGSÅ »Det afgørende er, hvem der har det bedste udbud. Og her handler det ikke bare om antal film på hylden, men også hvilke film og hvor gamle de er. Og hvor mange danske film. Det handler om brugervenlighed – i hvor høj grad det bliver let at få signalet op på en fladskærm. Og endelig handler det om prisen. Mit bud er, at vi vil kunne matche dem i mikset af de her tre ting«, siger Ulf Lund, der afviser, at YouSee har fundet på samme idé netop nu for at kunne følge trop med Netflix. »Det er rigtigt, at vi klumper os sammen her sidst på året, men det er jo et udtryk for, at vi reagerer på samme tendens og samme markedsvurdering«, siger han. Danskerne er mere end klarDe forandringer, filmbranchen står over for, har musikbranchen allerede været igennem. En undersøgelse foretaget af analysebureauet Strategy Analytics viser, ifølge BBC, at musikstreaming på verdensplan er steget med 40 procent i 2012. En anden undersøgelse foretaget for den skandinaviske musikstreamingtjeneste WiMP viser, at 6 ud af 10 personer under 30 år streamer deres musik, og at 99 procent af dem ikke tror, at man lytter til musik på cd om to-fire år. 42 procent af alle adspurgte har sågar pakket deres cd-samlinger ned.



»Forbruget er eksploderet, og danskerne er mere end klar«, siger direktør Mads Thimmer fra Innovation Lab, der tror, at det samme gør sig gældende for film- og tv-markedet.

»Det er omsonst at tro, at vi kan beskytte os mod teknologien. I dag er det en hæmsko at have fysiske produkter, hvorimod de digitale produkter er uopslidelige«.

Det er klart, at hvis ikke man udvikler sin forretning, vil butikkerne uddø.



»Derfor vil Netflix’ introduktion også være en helt ny skov af måder at bruge film på. Det vil ikke give nogen mening at gå et sted hen fysisk for at leje eller købe en dvd. Det vil aldrig mere være noget med at køre forgæves efter en film. Dvd’en er en død sild. Blockbuster vil f.eks. blive enormt udfordret på det – hele deres butik emmer jo af produkt. Deres overlevelsesgrad vil i den grad afhænge af deres omstillingsevne«, siger Mads Thimmer.

At hamle op med giganterne

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er Søren Heilmann, direktør i Blockbuster, hvor man kan leje og købe film, helt på det rene med. Derfor lancerer danske Blockbuster også i løbet af året en abonnementsordning, hvor man for et fast beløb kan få adgang til alle kædens videotitler. »Vi har fået skudt dødsdomme i skoene de sidste ti år, og vi er her endnu. Men det er klart, at hvis ikke man udvikler sin forretning, vil butikkerne uddø. Noget af det, vi f.eks. arbejder på, er at udleje iPads, fladskærme og smartphones i vore butikker, og når man på sigt kan koble det sammen med et digitalt Blockbuster-filmabonnement, giver det stor mening for mig«, siger han.

LÆS OGSÅ Mads Thimmer fra Innovation Lab mener til gengæld, at YouSee nok skal klare sig i konkurrencen med Netflix. »YouSee har en hjemmebanefordel og kan bundle det med sine andre tjenester, så man f.eks. køber en pakke med lidt film, telefoni, internet osv. Og så tror jeg, at der bagefter vil komme mange mindre virksomheder, som vil kunne udnytte, at Netflix har været brohoved, til at gøre sig inden for dette område«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden