Nymfoman. Charlotte Gainsbourg spiller en af hovedrollerne i von Triers kommende film. Nu har det vist sig,  at der er stof til to film - og måske en tv-serie.
Foto: Christian Geinæs/Zentropa

Nymfoman. Charlotte Gainsbourg spiller en af hovedrollerne i von Triers kommende film. Nu har det vist sig, at der er stof til to film - og måske en tv-serie.

Film og tv

Derfor kommer 'Nymfomanen' ikke med til Cannes

Von Triers film var velkommen til festivalen. Instruktøren selv var næppe.

Film og tv

Lige siden lederen af Cannes Filmfestival, Gilles Jacob, i vinteren 1984 så en ufærdig version af Lars von Triers ’Forbrydelsens element’ i et lille forevisningslokale på Det Danske Filmstudie på Blomstervænget i Kgs. Lyngby, har festivalen og den danske instruktør været knyttet nært sammen.

Filmen endte med at deltage i den prestigiøse filmfestival i Cannes som den første danske film siden 1969, og siden har von Triers spillefilm – bortset fra ’Direktøren for det hele’ – haft premiere i Cannes.

LÆS OGSÅ Indtil nu. Hans kommende film, ’Nymfomanen’, når ikke at blive færdig til at konkurrere om at komme med i årets program til maj.

Og selv om filmselskabet Zentropa i stedet kunne satse på at få filmen med i verdens vigtigste filmvindue i 2014, er det ikke planen.

Det skrantende firma skal have guld i kassen



»Det skrantende firma skal have guld i kassen«, siger Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen, der satser på en premiere til efteråret. Selskabet har ellers brugt mange kræfter på at forsøge at få filmen færdig til Cannes i år, siger han, men der er stof til to-tre film, og det kan ikke nås.

»Vi har brugt sindssygt mange penge på at nå det. Og det er jo klart, Cannes og von Trier er to størrelser, der klæder hinanden voldsomt, men det er uladsiggørligt«, siger Peter Aalbæk.

Uløseligt forbundet
Lektor ved Film og Medievidenskab på Københavns Universitet Peter Schepelern bemærker også, at situationen er usædvanlig, fordi Lars von Trier og Cannes er uløseligt forbundet.

»Den type rigtig original auteurfilmkunst, som Trier laver, hører naturligt til i Cannes. Det har Cannes også selv markeret fra starten«, siger han og påpeger, at filmen her falder mellem to interesser: den kunstneriske vision og økonomiske forhold.



»Filmens ekstravagante længde udgør et problem, og før det er løst på en måde, der er tilfredsstillende for kunstneren, må han forsvare sin integritet, mens markedet siger: Er du ikke snart færdig, så vi kan tjene nogle penge?«.

Hitlers spøgelse
Søren Høy, filmekspert hos Viasat og tidligere rektor for Filmhøjskolen i Ebeltoft, ser det som en både praktisk og økonomisk nødvendighed for Zentropa at gå uden om festivalen.

»Det er for dyrt at lade en film ligge et helt år«, forklarer han og vurderer, at der er så meget buzz om von Trier, at hans film også vil blive solgt uden den massive eksponering, som Cannes giver.

Heller ikke filmens producer, Louise Vesth, ser grund til at udskyde en premiere til næste års filmfestival i Cannes, hvis ellers filmen bliver færdig før.



»Står vi til sommer og er lige vidt og ikke færdige, er det en anden historie. Lige nu går vi efter at gøre filmen færdig til efteråret, og så har vi til gengæld for en gangs skyld god tid til at lave en kæmpestor international kampagne på filmen, som så kan køre ud op mod jul«.

Louise Vesth forklarer, at fravalget af Cannes »overhovedet ikke, overhovedet ikke, overhovedet ikke« har noget at gøre med skandalen i 2011, hvor von Triers’ snak ved et pressemøde om, at han »forstod Hitler«, fik ham erklæret persona non grata ved festivalen.

Persona non grata

Hun fortæller, at von Trier har været i kontakt med Thierry Fremaux, der er leder af festivalen, og at de sagtens kunne have sendt en film ind til bedømmelse. Om von Trier personligt er velkommen til festivalen, står dog ikke klart. »Jeg er faktisk lidt i tvivl, om de ved det selv. Det har hele tiden været uklart, om det var en dagbøde eller en livbøde, så det kan de selv få lov til at svare på, hvis de kan«, siger Louise Vesth. Men i Cannes er de meget ordknappe. Pressechef Christine Aimé forklarer, at festivalen ikke kommenterer på nogen film, før det officielle program offentliggøres til april, og så henviser hun i øvrigt til de officielle udtalelser, som festivalen udsendte i 2011. Her står blot, at Trier erklæres persona non grata uden nogen tidsangivelse.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce