Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selfie. Billede fra forestillingen.
Foto: Stanley Kubrick/PR-foto

Selfie. Billede fra forestillingen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udstilling viser filmmesteren Kubricks fotografier fra de unge år

Kunstforum Wien udstiller Stanley Kubricks fotografarbejde for Look Magazine.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Allerede i 1949, allerede inden han påbegyndte opstigningen til den mytiske status, han bibeholder i dag 15 år efter sin død, var Stanley Kubrick en art auteur.

Manden, der skabte ’Rumrejsen år 2001’, ’A Clockwork Orange’, ’Ærens vej’, ’Spartacus’, ’The Shining’, ’Dr. Strangelove’ m.fl., begyndte som fotograf for Look Magazine, som i årene 1945-50 gav ham frie hænder som billedmager. Og han var – som vi ser i hans portræt her af jetsetskuespillerinden Betsy von Fürstenberg – ikke for fin til at blande sig ind i motivet.

Tænk, at Kubrick dengang var blot 20-21 somre gammel, men med den voksenhed, gravitas og velklædthed, tiden fordrede.

Det interessante er ikke mindst, at ingen af Kubricks film primært er billedværker, bortset måske fra Thackeray-filmatiseringen ’Barry Lyndon’. Men da var det heller ikke billederne som statiske kompositioner, der var pointen, men det, at lyskilderne alle var naturlige, stearinlys, lys ind ad vinduet m.m., hvilket svøbte billederne i et attraktivt luminøst mørke.

Ellers handler Kubricks film om eksistentiel tvivl, ikke noget, som den gode frk. von Fürstenberg ligefrem stråler af, mens hun sidder der i sin garderobe og ifører sig makeup.

Faktisk er det jo Kubrick, ens øjne drages imod, som han står der, ludende, dødsensalvorlig og lidt ... voyeuristisk? Ikke typen, von Fürstenberg ville ønske at møde i en mørk gyde, det er sikkert og vist.

Billederne bliver under titlen ’Eyes Wide Open’ udstillet på Kunstforum Wien indtil 13. juli.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden