Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Surt. Miracle Film er utilfreds med, at 'Første dag i resten af dit liv' kun fik én stjerne i DR 2's 'Premiere'. Nu vil de ikke lege med mere. Foto: Miracle Film

Surt. Miracle Film er utilfreds med, at 'Første dag i resten af dit liv' kun fik én stjerne i DR 2's 'Premiere'. Nu vil de ikke lege med mere. Foto: Miracle Film

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Distributør: Anmeld ikke vores film

Miracle Film dropper samarbejde med DR's ’Premiere’ efter dårlig anmeldelse.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Placeret i en lænestol med en smøg i hånden indleder manuskriptforfatter og leder af Filmskolens manuskriptlinje Mogens Rukov sin gæsteoptræden som anmelder i DR 2’s filmprogram ’Premiere’ 23. november i år. Konceptet i tv-programmet er nemlig, at folk fra filmbranchen sætter sig i anmelderstolen og bedømmer kollegaernes film.

»Det er virkelig en moderne film om det moderne liv. Småbitte episoder af vekslende interesse. Det hele er flot fotograferet. Alligevel kan jeg ikke rigtig huske mere end 3-4 indstillinger«, siger Mogens Rukov i sin anmeldelse af den franske film ’Første dag i resten af dit liv’.



Mogens Rukov giver filmen en enkelt stjerne.

Russisk roulette
Det har nu fået filmens danske distributør, Miracle Film, til at afbryde samarbejdet med programmet. Samtidig afviser selskabet at lade deres film anmelde af ’Premiere’s gæsteanmelderne fremover. Deriblandt af filminstruktør Jon Bang Carlsen, som i aften er programmets gæstevært.

»Det er fuldstændig tilfældige mennesker, der anmelder hver uge. Det er en form for russisk roulette, hvor det ikke handler om filmens kvalitet, men om hvad den enkelte person kan lide«, siger indehaver af Miracle Film Jes Graversen.

Redaktør på ’Premiere’ Ida Holten Ebbesen beklager, at Miracle Film ikke længere vil anmeldes af programmets gæsteværter. Men hun understreger, at distributørens film også fremover kan forvente at blive anmeldt i programmet.

»Vi er interesseret i at samarbejde med filmselskaber, ligesom vi er afhængige af, at de stiller deres film til rådighed, så vi kan vise klip fra dem. Derfor synes jeg selvfølgelig, at det er ærgerligt, at Miracle Film ikke længere vil være med. Men samtidig er det ikke et samarbejdsprojekt, hvor de kan afgøre, om de vil anmeldes eller ej. De er med, når de sender deres film ud i verden«, siger hun.

Nok er nok
Konceptet med programmets skiftende anmeldere begyndte i september i år. Et greb, der opstod efter, at ’Premiere’s vært Mikkel Munch-Fals forlod programmet for selv at lave film.

LÆS ARTIKEL

Ifølge redaktør Ida Holten Ebbesen har programmet ikke tidligere fået henvendelser fra filmselskaber eller distributører, der har frabedt sig at blive anmeldt. Hverken før eller efter den faste værts exit.

Også film fra Miracle Film er før blevet anmeldt af programmets gæsteanmeldere:

Filminstruktør Lone Scherfig gav fire stjerner til selskabets japanske film ’Departure’, dokumentaren ’The September Issue’ fik 5 stjerner af filmproducenten Regnar Grasten, og dokumentarfilminstruktør Mikael Noer gav dokumentaren ’Earth’ topkarakteren seks stjerner. Alle film bliver distribueret af Miracle Film.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Jes Graversen, hvordan kan det være, at du ikke stoppede samarbejdet efter de første tre gode anmeldelser, hvis du er utilfreds med ’Premiere’s gæsteanmelderkoncept?

»Det er et spørgsmål om, hvornår nok er nok. Det er jo heller ikke, fordi jeg siger, at vi aldrig vil være med mere. Jeg vil se tiden an. Hvis de igen finder den gængse anmelderform med én fast anmelder, så kan det igen være relevant at være med«, siger han.

En dårlig anmeldelse for risikabel
Ifølge Jes Graversen er en dårlig anmeldelse på dansk tv’s eneste filmprogram simpelthen for risikabelt. En dårlig anmeldelse kan nemlig mærkes på billetsalget.

»De film, jeg repræsenterer, er ’kunstnerisk værdifulde film’, om du vil. Det er film, der kører i art-biografer. De kræver noget ekstra nursing end en popcornfilm, der sælger sig selv. Og dårlige anmeldelser er ofte lig med et dårligt salg. Det er klart. Og jeg synes ikke, at programmets anmeldere kan være objektive, når de selv er inden for filmbranchen«.

’Premiere’s redaktør, Ida Holten Ebbesen, mener dog, at programmet netop gør en dyd ud af at fortælle seerne, at gæsteanmelderne ikke er objektive.

»Jeg er helt enig med Jes Graversen i, at vores anmeldere ikke er objektive. De er castet ud fra, at de har et interessant og subjektivt standpunkt, og fordi de har erfaring med film. Og vi gør meget ud af at fortælle seerne, hvordan anmelderne er kvalificerede allerede i starten af programmet. Vi forsøger at være ærlige om de forudsætninger, den enkelte anmelder har. Som seer har man rigtig gode muligheder for at forholde sig til det, de repræsenterer. Derudover mener jeg i øvrigt, at enhver anmelder er subjektiv. Også dem, der skriver i aviserne«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden