Fucked... er Lars von Trier faktisk slet ikke efter sine  naziudtalelser i Cannes i 2011. De har i hvert fald ikke fået hans faste økonomiske støtter til at trække sig.
Foto: Joel Ryan/AP

Fucked... er Lars von Trier faktisk slet ikke efter sine naziudtalelser i Cannes i 2011. De har i hvert fald ikke fået hans faste økonomiske støtter til at trække sig.

Film og tv

Triers nazikommentar har ikke haft økonomiske konsekvenser

Naziudtalelser fik Lars von Trier til at klappe i, men skandalen har ikke påvirket ’Nymphomaniac’.

Film og tv

I Köln i Tyskland holder filminstruktør Lars von Trier i dag pressemøde for den internationale presse for sin nyeste film ’Nymphomaniac’.

Uden at sige noget, fordi han har valgt ikke at udtale sig siden sine kontroversielle udtalelser om nazister og Hitler i Cannes for over et år siden.

LÆS MERE Men bortset fra hans stilhed ser naziudtalelserne ikke ud til at have fået nogen konsekvenser for von Triers nyeste film. »Der er ingen af vores faste økonomiske partnere, der har trukket sig«, konstaterer Zentropadirektør Peter Aalbæk og bliver bakket op af filmens producer Louise Vesth. »Vi var jo urolige for, om det ville have en betydning. Men det har ikke været et issue økonomisk«, siger hun fra Tyskland, hvor filmen i øjeblikket bliver optaget. Kristisk medproducent Efter at instruktøren i maj 2011 kom galt af sted i Cannes med naziudtalelser og blev erklæret persona non grata af festivalen, udtalte blandt andre Triers faste samarbejdspartner, den fransk-tyske tv-kanal Arte, at man nu alvorligt overvejede at stoppe alt samarbejde med den danske instruktør. »Vi ved godt, at det var sagt i sjov. Men det er ganske enkelt ikke sjovt«, sagde Artes filmdirektør, Michel Reilhac, dengang til Politiken.



Men Arte er igen – ligesom de har været det gennem årene på ’Melancholia’, ’Antichrist’ og ’Dancer in the Dark’ – koproducer på ’Nymphomaniac’.

»Så vidt jeg ved, var der ingen fundamentale tvivl om, at vi ville støtte Triers nye projekt«, siger Andreas Schreitmüller, der er cinemadirektør i Arte.

Beløbet er ikke endeligt fastsat, men Arte, som hvert år koproducerer adskillige europæiske film, støtter ifølge Schreitmüller den nye film med cirka 300.000 euro, hvilket er omkring 5 procent af filmens samlede budget.

»Trier er ikke nazist«
Tv-stationen har tidligere givet mere end 15 millioner kroner til Trierfilm som ’Melancholia’, ’Antichrist’ og ’Dancer in the Dark’. Og Arte bestemte enstemmigt på et møde i sin interne filmkomite tidligere i år, at man ville støtte Triers nye film.

»Selvfølgelig var man bevidst om, hvad han havde sagt i Cannes. Men det nye projekt var af så høj kunstnerisk kvalitet, at vi blev nødt til at være en del af det«, siger Schreitmüller.



At filmmageren er provokerende, kommer ikke som nogen overraskelse for direktøren, men tv-selskabet er ikke i tvivl om, at danskeren ikke er nazist.

»Trier er jo ikke nogen højreorienteret person overhovedet. Vi vil gerne støtte hans projekter, hvis de ikke indeholder racistiske eller nazistiske budskaber«, siger Artedirektøren.

Diskussioner om Nymfomanens indhold
Filmproducent Louise Vesth bekræfter, at man ikke har haft nogen diskussioner med Arte på baggrund af Triers udtalelser.

Heller ikke med andre af filmens bidragydere, som ud over Arte blandt andre tæller DFI, Filmstiftung Nordrhein-Westfalen, Eurimages, Deutscher Filmförderfonds, Nordisk Film & TV Fond, DR og Film i Väst, Canal+ og Den Vestdanske Filmpulje.

»Vi har mere diskuteret filmens indhold – de hardcore sexscener«, siger Louise Vesth om filmen, der handler om den selverklærede nymfoman Joe spillet af Charlotte Gainsbourg. Skuespillerne får hjælp af bodydoubles og visuelle effekter til sexscenerne, og filmen distribueres i forskellige mere eller mindre hardcore versioner.

Trier blev efter Cannesfestivalen politianmeldt af den franske organisation BNVCA, Det Nationale kontor for Årvågenhed mod Antisemitisme, for at overtræde en række love i fransk strafferet med sine erklæringer. Men selv om han blev afhørt af Nordsjællands Politi, fik anmeldelsen ingen juridiske konsekvenser.

Ingen kommentarer

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og udtalelserne har heller ikke fået nogen kunstneriske konsekvenser for Lars von Trier, som under den nyligt afholdte Copenhagen Art Festival var hovedmanden bag det interaktive filmprojekt ’Gesamt’, hvor filminstruktøren havde fundet seks værker, som kunstnere og almindelige mennesker skulle lade sig inspirere af.

Et af dem var af Hitlers hofarkitekt, Albert Speer, som Trier også nævnte under det famøse pressemøde i Cannes. Flere internationale film- og nyhedsmedier, deriblandt New York Times, har skrevet om projektet, men uden at nævne nazikommentarerne i et negativt lys.

LÆS MERE Siden udtalelserne i Cannes, hvor Trier blandt andet sagde »hvad kan jeg sige ... Jeg forstår Hitler. Jeg synes, han gjorde nogle forkerte ting, helt sikkert, men jeg kan se ham sidde i sin bunker hen mod slutningen ...«, har den provokerende filmskaber givet sig selv mundkurv på over for pressen. Den tavshed har han nu holdt i over et år. Heller ikke til denne artikel har det været muligt at få en kommentar fra ham eller hans advokat Tyge Trier. »Lars von Trier har valgt at tale gennem sin film. Det er nok også meget godt«, siger producer Louise Vesth.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce