Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Seerhit. Her ses Iben Hjejle under optagelserne af 'Dicte'. Lige netop den serie har været en af TV2's større succeser.
Foto: CASPER DALHOFF (arkiv)

Seerhit. Her ses Iben Hjejle under optagelserne af 'Dicte'. Lige netop den serie har været en af TV2's større succeser.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

TV 2 vil slå DR med kæmpe satsning på tv-serier

TV 2 rykker ind på DR’s hjemmebane, fordi kampen om seerne nu sker på fiktion og tv-serier.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med hele seks egenproducerede fiktionsserier samt et samarbejde med den internationale streamingtjeneste Netflix rykker TV 2 nu helt ind på DR’s hjemmebane.

Danmarks Radio har høstet internationale tv-priser, og fiktionsserier som ’Forbrydelsen’, ’Borgen’ og selv den forkætrede ’1864’ er solgt til en lang række lande.

DR har haft klar føring på det felt, hvor den nye kamp om seerne står: fiktionsserierne. Men nu kommer TV 2 med det mest massive fremstød, der er set i nyere dansk tv-historie:

Inden 2015 er omme, vil TV 2 have egenproduceret fem fiktive tv-serier og en julekalender.

Serier for over 200 millioner

»Tidligere lavede vi en serie om året og en julekalender for børn hvert andet år, så produktionen i år mangedobles«, siger TV 2’s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

»Vi kommer til at bruge mere end dobbelt så mange penge på fiktion som nogensinde før i TV 2’s historie. Jeg kan ikke oplyse, hvad hver enkelt serie kommer til at koste, men den samlede satsning med seks serier i år løber op i over 200 millioner kroner«.

Vi kommer til at bruge mere end dobbelt så mange penge på fiktion som nogensinde før i TV 2's historie

Det kan kun lade sig gøre med eksterne spillere i ryggen, understreger hun og anslår, at omkring en tredjedel af TV 2’s udgifter til fiktion er dækket af udenlandske aktører. Fremover gælder det også en af de konkurrenter, der ellers truer flow-tv på levebrødet, streamingtjenesten Netflix, som er med til at finansiere en ny sæson af ’Rita’ og efterfølgende lægger serien ud på streamingtjenesten.

Fiktionen er den nye slagmark

Fiktionsserierne udgør et på alle måder mærkeligt tv-marked, understreger fiktionschefen: Når det gælder store sportssatsninger, er der et hav af tv-stationer at konkurrere med.

»På tv-fiktionen er der kun én konkurrent, DR. Vi har haltet efter DR, når det gælder fiktion, men med ’Dicte’ rundede vi for første gang den gyldne million seere. Vi får ikke DR’s succes med det samme, men vi har knækket kurven«.

På DR frygter dramachef Piv Bernth ikke konkurrencen. Markedet for fiktion er umætteligt, siger hun: »Derfor er det helt rigtigt af TV 2 med så stor en satsning. Der er enorm efterspørgsel på god dansk fiktion«.

Den digitale medieanalytiker Claus Bülow Christensen bekræfter, at en stor del af tv-krigen fremover vil stå om fiktionen:

»Gode tv-serier er den nye slagmark. Serierne er inde i en gylden æra. Det er blevet et helt nødvendigt indsatsområde for også TV 2 at gå ind og være der, hvor seerne er på vej hen«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden