STREAMING. Amazon har indtil videre produceret otte tv-serier - heriblandt 'Transparent', der handler om en midaldrende mand, hvis største ønske er at blive en kvinde. Serien sikrede Amazon en Golden Globe for nylig.
Foto: AMAZON STUDIO

STREAMING. Amazon har indtil videre produceret otte tv-serier - heriblandt 'Transparent', der handler om en midaldrende mand, hvis største ønske er at blive en kvinde. Serien sikrede Amazon en Golden Globe for nylig.

Film og tv

Amazon vil lave spillefilm

Internetgiganten planlægger at lave en film hver måned i året.

Film og tv

Dvd'er har ofte været indholdet i Amazons pakker til kunderne. Nu vil den amerikanske detailgigant også selv til at producere film.

Amazon vender således blikket mod den store skærm og planlægger at producere 12 spillefilm om året til biograferne.

Efterfølgende skal filmene kunne ses på Amazons Prime Video-tjeneste i USA allerede fire til otte uger efter biografpremieren. Ifølge Amazon kommer filmenes budgetter til at spænde fra 32 millioner kroner til 160 millioner kroner.

Online-varehuset begyndte at producere tv-serier i 2010 og vandt for nylig en Golden Globe for serien 'Transparent'.

»Amazon har simpelthen fået blod på tanden, og de har kunderne og hele det store digitale distributions apparat. De eksperimenterer meget og er også gået Apple lidt i bedene ved at lave tv-bokse og tablets for at gøre kunderne komplet afhængige. De er i gang med at skabe sig en total dominans på hele mediemarkedet«, siger den digitale medieanalytiker Claus Bülow Christensen.

Netflix vil også lave spillefilm

Det nye initiativ kommer i forlængelse af, at konkurrenten Netflix i efteråret oplyste, at de også vil i gang med at lave spillefilm. Men Amazon står stærkt i kampen om forbrugerne, mener Bülow Christensen.

»Amazon er specielt interessant, fordi de har fået et gigantisk kundeunderlag. Oprindeligt var de kun en boghandel, men er så senere blevet en postordrebutik af alle slags varer. Deres serier har haft samme kvalitet som Netflix’«, siger han.

»Amazon har også solgt mange dvd’er og Blu-rays, så det er oplagt at følge med til den digitale verden, hvor kunderne nu er ved at bevæge sig mere og mere over», fortsætter han.

Amazon henter producer Ted Hope til at stå i spidsen for projektets kreative udvikling. Hope er kendt som en fortaler for at ændre måden, man producerer og distribuerer uafhængige film på og har indtil for nylig været administrerende direktør for Fandor - et streamingsite med speciale i indie og internationale film.

Biografformand: Vi vil miste penge

Indtil videre har Amazon ingen distributør i Danmark endnu, men formand for danske biografer Kim Pedersen er meget kritisk over for, at der kun vil gå mellem fire-otte uger fra, at filmen vil have premiere i biograferne til den lander på en streaming-tjeneste.

»Det vil stoppe biografernes muligheder for at tjene penge på filmene. Amerikanske undersøgelser for film som 'Snowpiercer' og 'Arbitrage' viser, at biograferne taber mellem 74 og 98 procent af indtægterne ved den strategi«, siger Kim Pedersen.

Det er op til den enkelte biograf at beslutte, om man vil give selskaber som Amazon og Netflix lov til at gøre filmene hurtigt tilgængelige efter biografpremieren.

»Jeg kan godt forestille mig, at en biograf ikke vil betale den samme filmleje som normalt, hvis biograferne kun har en eksklusivitet på fire uger til at tjene penge«, siger Pedersen og tilføjer:

»Som situationen er nu, vil Amazon max få filmene ud i 300 amerikanske biografer. Normalt har en stor studiefilm i USA premiere i mellem 3.000 og 4.000 biografer«.

Ifølge Claus Bülow Christensen er der dog ingen grund til bekymring over for streaming-tjenesternes store indtog i filmbranchen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Biograferne skal ikke være nervøse, for de kan stadig trække et publikum til sig. Mange af pengene til biograferne kommer fra de store blockbustere, og jeg tror, at man skal dele film op i forskellige kategorier. De store Hollywood-produktioner vil nok ikke være dem, som Amazon og Netflix kaster sig ud i at lave. Men for mere smalle film vil det ikke altid give mening at få filmen i biograferne først«, siger Bülow Christensen.

Kan gavne filmbranchen

Den digitale filmanalytiker pointerer i øvrigt også, at filmbranchen kan få stor gavn af pengene fra streaming-tjenesterne.

»Filmbranchen i eksempelvis Danmark har beklaget sig meget over manglende penge fra de gamle indtjeningskanaler. Der er ingen tvivl om, at denne udvikling for Netflix og Amazon på sigt vil være godt for filmbranchens økonomi«.

Seneste tal fra Amazon Prime Video-tjeneste viser, at man nu har over 20 millioner brugere. Til sammenligning har Netflix 53 millioner brugere.

Amazon forventer allerede at have 12 film klar i 2015.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce