Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bagedyst-kendere. Direktør Anne Brostrøm, redaktionschef Stig Reinicke og Anne Jerslev fra Københavns Universitet.

Bagedyst-kendere. Direktør Anne Brostrøm, redaktionschef Stig Reinicke og Anne Jerslev fra Københavns Universitet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tv-kendere om 'Den Store Bagedyst': Det tager virkelig kegler!

Folk sidder klistret til skærmen for at se et program, hvor dramaet kredser om, hvorvidt en hindbærmousse skiller eller ej. Her er tre eksperters bud på hvorfor.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anne Jerslev, professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet:

»Fordi det handler om det søde, som vi hele tiden bliver tudet ørerne fulde af, at vi ikke må få for meget af. Ganske vist spises der ikke så meget i programmet, men vi kigger på disse opulente mesterværker, hvor kalorierne tydeligvis står i kø. Der er ingen løftede pegefingre, der siger: Nok se, men ikke spise«.

»Det er også et program, som er en lyst for øjnene. Fantastiske kager, fantastiske farver, fantastiske mønstre. Så det appellerer til mange sanser. Og så er det morsomt. Deltagerne er meget forskellige og ikke bare unge som i realityshows. De kan være umoderne og have mærkelige frisurer uden at skulle være så totalt kiksede, som deltagerne er i de indledende runder i ’X Factor’. I den forstand repræsenterer de et udsnit af den danske befolkning«.

Det bringer os tæt på følelsen af det gode liv, som vi måske ellers godt kan savne i en travl hverdag

»Det er et venligt program. Der er ingen, der dolker hinanden i ryggen og laver store scener, som vi er vant til fra – og trætte af at se på i – realityshows. Konkurrencen er helt reel. Pointen er, at det ikke er dramaer mellem personerne – men det drama, der opstår, når en deltager må knibe en tåre, fordi hendes kage klasker sammen. Og så er det også et plus, at værten, Timm Vladimir, selv er madekspert og ikke bare en hyggeonkel«.

Anne Brostrøm, direktør Blue A/S, tidligere programredaktør TV3:

»Nu handler det jo ikke om enten eller. Man kan jo også samle folk om andre ting på tv, for eksempel TV-avisen. Man kan også både læse Politiken og pornoblade, om man vil«.

»For mig at se drejer det sig helt klart om eskapisme, om at fordybe sig i det, vi kalder proces-tv, der hvor folk bager eller udfører et eller andet håndværk. Det bringer os tæt på følelsen af det gode liv, som vi måske ellers godt kan savne i en travl hverdag, hvor alle har en agenda. Det er trygt og ukompliceret at følge med i«.

»Bagedysten er jo det helt store. Det tager virkelig kegler! Der er jo også mange ting at blive forskrækket over i vores omverden, det, vi ser andre steder på fladen og i de andre dokumentargenrer«.

Om det er en kagebagning, at man synger på en scene eller syr, er de samme mekanismer omkring anerkendelse på spil

»Og ikke mindst har programmet et stort samseningspotentiale. Det er en kæmpekvalitet. Jeg ser det med min otteårige søn, og det er det hyggeligste, der findes. Vi er begge underholdt og kan begge forstå, hvad der foregår«.

»Men i sidste ende handler det selvfølgelig bare om kager. Det er liv og død, men så alligevel. De der store tunge tårer, der falder ned i dejen ... Det er drama, men uden at vi selv sætter noget på spil«.

Stig Reinicke, redaktionschef på Snowman Productions:

»I virkeligheden handler det nok ikke så meget om kage som om konkurrence og om relationer. Om at være god til noget. Det er sådan set et realityshow, og der er ikke særlig langt fra’ X Factor’ til ’Den store bagedyst’. Begge er udskilningsløb med forskellige konkurrencer«.

»Det giver os lyst til selv at komme i gang med ting, som vi brænder for, når vi ser andre blive anerkendt for noget, de er skidegode til. Jeg tror, det er berigende for mange at opleve, at det ikke gør noget, at man går derhjemme og bare er god til at lave mad eller bage kage, og se, at nogen bliver hyldet for det. Egentlig handler det ikke om kager, men om at få at vide, at man er god til noget, og det har alle brug for«.

LÆS OGSÅ

»Om det er en kagebagning, at man synger på en scene eller syr, er de samme mekanismer omkring anerkendelse på spil. Og når deltagerne tager det meget alvorligt, er det, fordi det jo er en eksamen, der afgør, om man er en succes eller en fiasko. Det siger noget om, at folk har brug for at blive set. Det er det samme, mange bruger Facebook til. Og selv om de færreste danskere har basale overlevelsesproblemer, har de alligevel brug for at føle, at de kan præstere noget værdifuldt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden