Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Genopstået. Oliver Masucci spiller Adolf Hitler i den populære film 'Look Who's Back', hvor den tidligere diktator vågner op på en ubebygget grund i Berlin i 2011.
Foto: Michael Sohn/AP

Genopstået. Oliver Masucci spiller Adolf Hitler i den populære film 'Look Who's Back', hvor den tidligere diktator vågner op på en ubebygget grund i Berlin i 2011.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hitler-komedie er blevet et kæmpehit i Tyskland

Filmen 'Look Who's Back' sender Adolf Hitler tilbage i nutidens Tyskland.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der sidder han.

Med vandkæmmet hår, sit snorlige tandbørsteskæg og blikket stift rettet mod den stationære computer, som han er ved at blive oplært i. Googles logo toner frem på skærmen, og den edb-kyndige kvinde foreslår ham at søge på noget, der interesserer ham.

Adolf Hitler tøver ikke. Med rask to-finger-teknik taster han: Weltherrschaft. Verdensherredømmet.

Scenen er taget ud fra den tyske film ’Look Who's Back’ (’Er ist wieder da’), der netop nu er stærkt populær i hjemlandet. Filmen er baseret på Timur Vermes' bestseller af samme navn, som udkom i 2012.

Præmissen er simpel. Adolf Hitler vågner op i nutidens Berlin uden nogen erindring om begivenhederne efter 1945. Her må han give sig i kast med den vanskelige opgave, at reintegrere sig i det tyske samfund, og fra bunden forsøge at genskabe et Tyskland efter sit eget hoved. Således vandrer han hjemløs og nødlidende rundt og fortolker verden igennem sin ukuelige, nazistiske optik.

Borat-modellen

I David Wnendts filmatisering er det vitterligt det virkelige tyske samfund, Adolf Hitler - spillet af Oliver Masucci - står ansigt til ansigt med. Filmen er nemlig konstrueret ud fra den pseudodokumentariske Borat-model, hvor skuespillerne agerer i blandt ikke-fiktionelle, virkelige mennesker.

Alle genkender ham, men ingen tror selvfølgelig, han er den rigtige Adolf Hitler. Dette foranlediger den frustrerede diktator til at uploade en række harmfulde youtube-vidoer, der straks bliver en viral succes. Og så ruller snebolden ellers derudad for Der Führer .

Latter galt i halsen

At portrættere den tidligere nazi-diktator som hjemløs excentriker i et moderne, tysk samfund er et forsøg på at betragte Hitler fra en ny, lettere vinkel.

»Tyskerne bør kunne grine af Hitler i stedet for at betragte ham som et monster«, siger instruktøren David Wnendt til The Guardian.

»Men det skal være den slags latter, som man får galt i halsen og nærmest skammer sig over, når man bliver bevidst om, hvad man foretager sig«.

Udover den åbenlyse komik, fungerer ’Look Who’s Back’ også som en kommentar til den stigende indflydelse fra den yderligtgående højrefløj i Europa.

»Vi fremhæver, at faren for en genopblussen er yderst nærværende«, forklarer David Wnendt til The Guardian.

Filmen er godt på vej imod box-office-toppen efter blot tre uger i de tyske biografer, og filmen har da også allerede indtjent over 87 millioner kr.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden