Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sprogbarriere. 80 procent af tiden forstår Bille August ikke, hvad der bliver sagt i den film, han er ved at optage i Kina. Her er instruktøren fotograferet sammen med amerikanske Emile Hirsch og kinesiske Liu Yifei, der spiller hovedrollerne i 'The Chinese Widow'. Pigen spiller enkens datter. Pr-foto

Sprogbarriere. 80 procent af tiden forstår Bille August ikke, hvad der bliver sagt i den film, han er ved at optage i Kina. Her er instruktøren fotograferet sammen med amerikanske Emile Hirsch og kinesiske Liu Yifei, der spiller hovedrollerne i 'The Chinese Widow'. Pigen spiller enkens datter. Pr-foto

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bille August laver kinesisk spillefilm

Mens Zentropa netop har lanceret den første dansk-kinesiske filmproduktion, er Bille August allerede i fuld gang med optagelser til en spillefilm i Kina. Flere danske filmprojekter i Kina er undervejs.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I knap tre uger har den danske filminstruktør Bille August været i gang med optagelserne til sin kommende spillefilm ’The Chinese Widow’ i den kinesiske provins Zhejiang. Filmen er hovedsagelig en kinesisk produktion, men der er også amerikanske penge i filmen, der foregår under Anden Verdenskrig og har amerikanske Emile Hirsch og kinesiske Liu Yifei i hovedrollerne.

Og flere danske filmprojekter i Kina er undervejs, oplyser Filminstituttet. Eksempelvis har Zentropa netop inviteret til pressemøde i Beijing i december, hvor de vil fortælle om den første koproduktion mellem Kina og Danmark, en film om H.C. Andersen, der skal optages i henholdsvis Odense og Kina.

Bille August har længe haft lyst til at lave en film i den kinesiske provins, han er udnævnt til kulturel ambassadør for, fortæller han over telefonen fra Kina. Men det har været »en utrolig lang og bureaukratisk proces« at komme så vidt som til optagelserne, der nu har stået på i snart tre uger, fortæller han.

Vores film er på ingen måde politisk, i hvert fald ikke på en måde, der generer

»Det er et meget topstyret samfund, også med hensyn til censur. Kun cirka 50 udenlandske film får lov at blive produceret i Kina hvert år. De skal igennem et filmbureau, der er den højeste instans. Jeg har haft møder og lange diskussioner med chefen for bureauet. Han synes, det er et spændende projekt, og nu har vi fået det blåstemplet«.

’The Chinese Widow’ handler om en af de amerikanske piloter, der som gengældelse for Pearl Harbour lettede fra et hangarskib i Stillehavet for at deltage i et bombardement af Tokyo i 1942.

Efter angrebet var planen, at piloterne skulle lande i den del af Kina, der ikke var okkuperet af Japan. På grund af dårligt vejr og misforståelser nåede de aldrig frem, men måtte hoppe ud med faldskærm over den okkuperede del af Kina.

Filmens pilot, Jack Turner (Emile Hirsch), bliver fundet i et træ af en ung kinesisk enke (Liu Yifei). Hun tager ham med hjem og bringer sig selv, sin datter og det lille samfund i fare ved at skjule og passe den svært skadede mand. Undervejs opstår der følelser mellem piloten og enken i ’The Chinese Widow’.

I Kina er filmindustrien i vækst. På bare tre år er antallet af kinesiske biografsale fordoblet til omkring 30.000, og alene i fjor voksede filmindustrien med 35 procent.

Men de kinesiske myndigheder giver kun 34 udenlandske film om året adgang til de kinesiske biografer.

»Folk elsker at gå i biograflen i Kina, og der åbner ufattelig mange nye biografer. Det er ligesom, det var i USA og Europa for 30-40 år siden«, siger Bille August.

Det kan sagtens blive stort

Faktisk er der gang i en hel del dansk-kinesiske filmprojekter, og Det Danske Filminstitut arbejder på at få en dansk-kinesisk filmaftale på plads, fortæller instituttets direktør, Henrik Bo Nielsen.

»Der er mange danske filmselskaber, der orienterer sig i den retning, og det er godt nyt. Vi lader selskaberne selv melde ud, når de er klar til det, men vi har kendskab til et pænt antal projekter. Samtidig har vi fået til opdrag at få formalia på plads mellem Danmark og Kina, og vi har dialog med forskellige kinesiske statsforetagender, men det tager bare meget lang tid«, siger han.

Det kinesiske marked har et stort potentiale også for dansk film, vurderer han.

Jeg kan sagtens fornemme, om spillet er ægte, eller om der bliver overspillet

»Selv om Danmark er mest kendt for at lave art cinema-filmpå den internationale scene, kan det sagtens blive stort, hvis der er mennesker nok«.

Og danske filmkunstnere kan godt lave film i et land, der ledes af et kommunistparti, som ikke overholder menneskerettighederne, mener Henrik Bo Nielsen.

»Én ting er den dialog, man har omkring handler, kontrakter og koproduktioner, og så er der en dialog om alt det andet. Den overlader vi til Udenrigsministeriet. Det er nok mest praktisk, at Filminstituttet ikke begynder at drive selvstændig udenrigspolitik. Men min oplevelse er, at danske filmkunstnere har en høj bevidsthed og integritet med sig i de samarbejdsprojekter, de har over hele verden«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

ANMELDERE:

Bille Augusts filmprojekt er ikke blevet begrænset efter mødet med de kinesiske myndigheder, siger han.

»Film må gerne være socialt kritiske. Det er kun problematisk, hvis de er kritiske over for kommunistpartiet eller kan virke anstødelige på børn. Vores film er på ingen måde politisk, i hvert fald ikke på en måde, der generer. Tværtimod«.

I Kina er den danske instruktør blevet mødt af »et kæmpe filmhold«, og da 80 procent af filmen foregår på kinesisk, har han tolk på hele tiden.

»Det er indimellem meget frustrerende og tager enormt lang tid. Jeg forstår jo ikke, hvad de siger. Men jeg kan sagtens fornemme, om spillet er ægte, eller om der bliver overspillet«, siger Bille August.

Da han spurgte til arbejdstidsreglerne, lød svaret, at der ikke er nogen. Kinesiske filmarbejdere klør på 14-16 timer hver dag hele ugen.

»Men det vil jeg ikke, og det kan vi heller ikke med amerikanske skuespillere, så vi kører 12 timer 6 dage om ugen«.

Det er vel også et lukrativt marked at komme ind på?

»Det er det sikkert for dem, der tænker på penge. Jeg synes bare, det er sjovt at få lov at fortælle sådan en historie, og hvis filmen bliver en succes, er det på alle måder godt. Jeg aner heller ikke, hvor stort filmens budget er. Jeg forestiller mig, at det er deres tanke, at den skal op i hele verden. Det er en smuk historie om relationer på tværs af kulturer og sprogbarrierer, som har stor almen gyldighed«.

Og så er det »skønt« at slippe for de europæiske koproduktioner, der er et vilkår, når man laver større film i Europa.

»Der er så mange investorer, der skal spille sammen. Hvis bare én af dem trækker sig, falder hele projektet fra hinanden. Herovre beslutter du at lave en film, så kommer du over, og så kører det bare. Jeg har en kvindelig producent, som ikke har lavet ret mange film før, men hun har pengene og viljen og modet«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bille August har været en del i Kina, er fascineret af kulturen og følger også med i, hvad der i øvrigt foregår i landet.

»Det er spændende på godt og ondt. Den aggressive kapitalisme, de har indført, betyder, at en masse mennesker har fået det bedre. Men det har også skabt en absurd stor forskel mellem rig og fattig«, siger han.

Optagelserne slutter lige før jul. Filmen skal klippes i Danmark af en dansk klipper, men der er ingen danske penge i produktionen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden