1864. At dømme efter den trailer, DR Drama har lagt ud på nettet, bliver det ventetiden værd.
Foto: DR

1864. At dømme efter den trailer, DR Drama har lagt ud på nettet, bliver det ventetiden værd.

Film og tv

TV-redaktør: Licensbetalerne får guf for skillingen med '1864'

Henrik Palle glæder sig til DR's nye dramasatsning efter at have set traileren.

Film og tv

Egentlig var det i påsken, der skulle have været premiere på den længe ventede dramaserie ’1864’, baseret på Tom Buk-Swientys historiske bestseller ’Slagtebænk Dybbøl’ fra 2008, som med journalistiske virkemidler og en enorm faglig ballast aktualiserede et af dansk histories mest fatale politiske forløb.

Men sådan kommer det ikke til at gå.

Begivenheden er udsat til september, fordi produktionen af en stor historisk tv-serie med masser af statister, kostumer og andet ikke er lige så nemt at detailstyre som eksempelvis byggeriet af et mediehus i Ørestad eller en metro.

Det er jo trods alt kunst og ikke det blotte byggeri.

Tartelletter til øjnene At dømme efter den trailer, DR Drama har lagt ud på nettet, bliver det ventetiden værd.

Godt nok er slaglinjen, ’1864 – hjerter bløder i krig og kærlighed’, temmelig fesen; der mangler blot et efterhængt ’hvor alle kneb gælder’, for at der kan råbes RÆKKE i spillet klichébingo. Men lad nu det ligge.

Den fem minutter lange teaser for det stort anlagte drama, der er instrueret af Ole Bornedal og har medvirken af dronningerigets bedste og mest fejrede acteurs, tyder på, at der vil blive serveret tarteletter til øjnene og konflikt til bevidstheden, når magthavere i deres hovmod sender danske jenser til den visse død i kampen mod tysken, fordi de ikke har husket at cleare alliancerne.

Hvad synes bestilleren?
Instruktøren er en mand, der har sans for såvel effekt som patos; det har han vist i sine mange stilistisk sikre og ofte også psykologisk indsigtsfulde fortællinger, hvor kynismen er den dominerende følelse, trods alt andet.

Så mon ikke danske skatteydere får noget guf for de små 200 millioner kroner, serien ender med at koste.

Det tror vi faktisk, men venter og ser – for så vidt angår historisk tv-drama skræmmer sporene grimt her i landet, hvis vi tillader os at tænke på ’Gøngehøvdingen’ og ’Bryggeren’, begge monstrøse fiaskoer på hver sine præmisser.



Spørgsmålet er imidlertid, om den bestillende nationalistiske højrefløj, der gerne ville have fiktion om tiden, før kulturradikalismens bannerførere indsatte humanisme og demokrati som kerneværdier i stedet for de ellers så uanfægtelige Gud, konge og fædreland, vil læne sig tilfredse mod sofapuderne og sukke tilfredst med en vaniljekrans i hånden?

Det tror vi nemlig ikke. Af flere grunde.

For det første er forlægget uhyre kritisk over for datidens magthavere, som dele af nutidens nationalistiske højrefløj nedstammer direkte fra. Og for det andet er Ole Bornedal en af vort lands mest kuldslået nihilistiske og konsekvent postmoderne historiefortællere.

Ideologisk boomerang

Derfor kan serien meget vel gå hen og blive en lærestreg og en ideologisk boomerang for de borgerlige kræfter, som vil købe sig til historisk satisfaktion.

I værste fald ender det i noget rod, som vi ser i disse dage. I bedste med noget, der ikke lever op til opgavestillernes forventninger, men til gengæld er ret godt.

LÆS OGSÅ

Det kan seerne selvfølgelig være ganske godt tilfredse med, idet de så får underholdning for deres surt sammensparede licensmidler.

Men de nationalkonservative kræfter kan sidde og murre over, at såvel i 1864 som i vore dage nytte det ikke noget at fare hovedløst ideologisk frem. Interessant lektie.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce