Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tomt. Af de 14 danske spillefilm, der hidtil har haft biografpremiere, har 8 trukket færre end 10.000 i biografen. Formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, mener, at publikum svigter, fordi der bliver lavet for mange billige film på små budgetter.
Foto: PETER HOVE OLESEN (ARKIV)

Tomt. Af de 14 danske spillefilm, der hidtil har haft biografpremiere, har 8 trukket færre end 10.000 i biografen. Formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, mener, at publikum svigter, fordi der bliver lavet for mange billige film på små budgetter.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske film spiller for næsten tomme sale

Mere end halvdelen af årets danske film har trukket færre end 10.000 i biografen. Så skidt har det ikke set ud for dansk film siden årtusindeskiftet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biograferne ser ud til at fastholde det rekordstore publikum fra sidste år. Men det er ikke danske film, der trækker folk ind i mørket. Filmåret 2016 har nemlig allerede sat rekord i danske biografflop.

Af de 14 danske spillefilm, der hidtil har haft biografpremiere, har 8 trukket færre end 10.000 i biografen. Ikke siden årtusindeskiftet har så mange danske film haft så få tilskuere.

Selv i katastrofeåret 2009, der er det dårligste danske filmår i mands minde, var der faktisk kun en enkelt dansk film, der trak færre end 10.000 i biografen.

Formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, mener, at publikum svigter, fordi der bliver lavet for mange billige film på små budgetter.

»De fire, der er gået godt, er alle højbudgetfilm, der har kostet over 21 millioner kroner. Det er det, folk vil se«, siger Kim Pedersen.

Han henviser til Jussi Adler-Olsen-filmatiseringen ’Flaskepost P’, Thomas Vinterbergs ’Kollektivet’, Jesper W. Nielsens ’Der kommer en dag’ og Ask Hasselbalchs ’Antboy 3’. Især ’Flaskepost P’ med over 700.000 tilskuere har gjort det rigtig godt og er suverænt årets mest sete film. Men også ’Kollektivet’ og ’Der kommer en dag’ er at finde på listen over årets ti mest sete film.

Fastholder man det store antal lavbudgetfilm, risikerer man at køre dansk film ud over kanten

Kim Pedersen er godt klar over, at der også findes film med store budgetter blandt de film, der er floppet, nemlig Henrik Ruben Genz’ ’Tordenskjold og Kold’ og Nicolas Winding Refns Cannes-deltager ’The Neon Demon’. Stort budget er ikke lig med succes, men ifølge Kim Pedersen er lavt budget næsten altid lig med fiasko.

»De fire film i bunden er alle lavbudget-film. Og det er en katastrofe for dansk film, at der nu satses endnu mere på lavbudgetfilm. For de har hverken tiltrukket publikum eller højnet filmkunsten«, siger han.

Kim Pedersen mener, at den strategi, som politikerne vedtog med det sidste filmforlig, hvor der skal laves en række helt billige film til 3 og 6 millioner kroner, er helt forfejlet. For den betyder, at Filminstituttet støtter færre film med et budget over 21 millioner kroner, og dermed kommer der færre danske film, som publikum gider se.

»Fastholder man det store antal lavbudgetfilm, risikerer man at køre dansk film ud over kanten«, siger Kim Pedersen.

Dommedagsprofetier

Både Det Danske Filminstitut og Danske Filminstruktører er lodret uenige. Formand for filminstruktørerne Christina Rosendahl mener, at Kim Pedersen maler fanden på væggen, før nogen overhovedet har set resultaterne af den nye ordning. Nogle af de første film på det helt lille budget får premiere i løbet af efteråret.

»Dansk film er ikke i fare. Det er nogle absurde dommedagsprofetier, Kim Pedersen kommer med«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og det er en klar fejl udelukkende at se på, hvor mange folk der går i biografen, mener Christina Rosendahl.

»Derimod skal man tælle øjne, der ser en film, ikke bare i biografen, men også på alle mulige andre platforme. Og der er flere eksempler på, at danske film med et lille publikum i biografen har haft flere hundredtusinder af tilskuere på tv. Dansk films succes kan ikke måles på biograftal alene. Man skal også se på, om filmene bryder tabuer, rammer en tidsånd eller filmkunstnerisk kan noget særligt og nytænkende«, siger hun.

Og Christina Rosendahl har store forventninger til de helt billige lavbudgetfilm, som især instruktørerne har været varme fortalere for.

»Ordningen vil give langt større mod og flere vilde og vovefulde film, og jeg tror, at vi vil se, at nogle af dem også bliver kommercielle succeser«, siger hun.

Filminstituttets direktør for filmstøtte, Claus Ladegaard, erkender, at 2016 ikke tegner særlig prangende. Lige nu ligger markedsandelen på 19 procent for danske film, mens den har været mellem 27 og 30 procent de seneste fem år.

»Men det har ikke en skid med de nye lavbudgetfilm at gøre. Vi har bare et filmår, der ligger lavt, fordi der er færre store film i markedet, der kan trække det op. Men sådan går det en gang imellem, og jeg mener ikke, at man kan konkludere noget som helst på baggrund af et enkelt år«, siger han.

En af forklaringerne på de få danske storfilm kan paradoksalt nok være dansk films store succes, fremhæver Claus Ladegaard. For en række af de dygtigste danske instruktører arbejder i udlandet på film- og tv-serie-produktioner. Derfor laver de ikke film i Danmark.

»Men når de nu er i udlandet, er der nogle andre, der skal tage over. Og der kan lavbudgetfilmene være med til at uddanne og forbedre dem, der står på spring. De store instruktører er også begyndt med små film, som få gik ind og så«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han og Christina Rosendahl påpeger desuden, at den nye lavbudgetordning også gør det lettere for nye produktionsselskaber at tage en risiko og på længere sigt være med til at udvikle dansk film, så der ikke står Nordisk Film, Zentropa og Nimbus Film på det hele.

------------------------

Rettelse: I en tidligere version fremgik det ikke af faktaboksen, at 'Kærlighed og andre katastrofer' kun har gået relativt kort tid i biograferne.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden