Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

SaltLakeCityGuardian.com er en af de falske nyhedssider, som 20th Century Fox har fået lavet som en del af promoveringen af filmen ' A Cure for Wellness'. Efter internetmediet Buzzfeed afslørede, at filmselskabet stod bag, leder webadressen og artiklerne fra sitet nu videre til filmens hjemmeside. Da var nyhederne om blandt andet kontroversielle emner som vaccine og abort allerede blevet delt af titusindvis af mennesker. Foto: Screenshot af sitet.

SaltLakeCityGuardian.com er en af de falske nyhedssider, som 20th Century Fox har fået lavet som en del af promoveringen af filmen ' A Cure for Wellness'. Efter internetmediet Buzzfeed afslørede, at filmselskabet stod bag, leder webadressen og artiklerne fra sitet nu videre til filmens hjemmeside. Da var nyhederne om blandt andet kontroversielle emner som vaccine og abort allerede blevet delt af titusindvis af mennesker. Foto: Screenshot af sitet.

Film og tv

Filmselskab brugte falsk nyhedssite til at promovere gyser-film

Som en del af promoveringen af filmen ’A Cure for Wellness’ bestilte det Fox-ejede filmselskab falske nyheder om Trump, vaccinationer og abort.

Film og tv

I sidste uge begyndte en opsigtsvækkende artikel at sprede sig på de sociale medier, særligt i kredse med vaccinationsskeptiske forældre.

»Trump underskriver dekret, der forbyder børnevaccinationer i 90 dage«, lød overskriften på siden HoustonLeader.com.

I Florida fik nyheden om Trumps vaccineforbud en kvinde til at reagere begejstret på Facebook.

»(...) Amen!! Det her er vigtigt for mig ... forhåbentlig belyser de her resultater, hvor farligt vacciner er for babyer!!«, skrev kvinden og linkede til historien.

Men artiklen om Trumps 90-dages vaccineforbud er falsk. Det afslørede det amerikanske internetmedie Buzzfeed i denne uge.

Falske nyheder er eksploderet på de sociale medier, særligt under og efter den amerikanske valgkamp, hvor falske nyheder udformet af politisk motiverede personer eller af grupper, der vil tjene penge på sidehenvisninger, bliver delt af millioner, der ikke kan gennemskue, at historierne er falske.

Men netop denne falske historie har et andet ophav. Den, og en række andre falske nyheder, der blandt andet påstod, at Lady Gaga ville hylde muslimer under Super Bowl, er bestilt af 20th Century Fox, filmselskabet bag den premiereaktuelle gyser ’A Cure For Wellness’.

Filmselskabet har skabt mindst fem falske nyhedssider med navne som Houston Leader og Salt Lake City Guardian fuld af falske historier, der dygtigt imiterer internetavisernes udseende og måde at skrive på.

De fleste af de falske historier har – ligesom vaccine-historien – intet med filmen eller dens tema at gøre, men synes at være valgt ud fra deres splidsskabende tematikker såsom vaccine, abort, Trump og muslimer.

Nogle få af de falske historier har subtile henvisninger til filmen, såsom historien om, at Trump og Putin inden valget mødtes i Schweiz, landet, hvor filmen udspiller sig.

En anden af artiklerne fortæller, at den amerikanske sundhedsstyrelse nu anerkender en sindslidelse kaldet ’Trump Depression Disorder’. Her opfordrer man læseren til at dele artiklen for at undgå en epidemi og tilføje hashtagget #cureforwellness. Det er filmens hashtag.

En plakat for gyseren 'A Cure for Wellness' af 20th Century Fox.

En plakat for gyseren 'A Cure for Wellness' af 20th Century Fox.

Filmselskabet har samtidig skabt flere falske sider, såsom ’healthcuregov.com’, designet til at ligne HealthCare.Gov (websitet, hvor amerikanere kan tegne sygeforsikringer under Patient Protection and Affordable Care Act, også kendt som Obamacare) og et website for et ikkeeksisterende firma, der sælger schweizisk helsevand.

Filmselskabets trick virkede. Eksempelvis er Lady Gaga-muslim-historien blevet delt, reageret og kommenteret over 50.000 gange.

Tirsdag indrømmede Fox sammen med produktionsselskabet Regency Enterprise, at de stod bag de falske nyheder. Bagefter prøvede de at forklare, hvorfor de har benyttet tidens splittede politiske landskab til at promovere en film:

»’A Cure for Wellness’ er en film om en ’falsk’ kur, der gør folk mere syge. Som en del af denne kampagne lavede vi en falsk side, ’healthandwellness.co’, og et samarbejde med en falsk nyhedsudgiver for at udgive falske nyheder«, skriver en talsperson.

Et par dage efter Buzzfeeds afsløring kan man ikke længere læse de falske nyheder, når man klikker på dem. I stedet leder overskrifterne nu videre til filmens hjemmeside, hvor en messende mandsstemme opfordrer en til at starte en meditation over emnerne vand, ild eller jord.

Arkiverede versioner af artiklerne eksisterer dog stadig, ligesom den falske ’healthcuregov.com’ endnu findes.

I USA har flere medie- og forbruger-eksperter kritiseret selskabets brug af falske nyheder til filmpromovering, men filmselskabet har ikke beklaget eller forklaret sig yderligere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stadig på Facebook

På Facebook linker kvinden i Florida stadig til artiklen om Trumps vaccine-forbud.

Siden da har hun delt endnu en artikel, der påstår at bevise sammenhæng mellem autisme og vaccine, foruden en opskrift på nordisk stenalderbrød og en video af en musiker, der dukkede op til Grammy-uddelingen med ’Make Amerika Great Again’ skrevet med sølvbogstaver på sin festkjole.

En af kvindens Facebookvenner har gjort hende opmærksom på, at vaccine-nyheden er falsk, men den står der endnu.

På Facebook skriver jeg til hende for at høre, hvordan hun har det med falske nyheder, og om hun egentlig er blevet overbevist om, at nyheden er falsk.

Ved redaktionens deadline havde hun endnu ikke svaret.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce