Foto: Paradisbio
Film og tv

Hipsteren er tragisk idiot i satirisk science fiction-film

'Creative Control' er nådesløs over for den kreative klasse i Brooklyn, men den rammer alverdens hipstere med sin skarpe satire.

Film og tv
FOR ABONNENTER

Forestil dig en meget nær fremtid, hvor de digitale briller Google Glass er mere avancerede og driftsikre end de er nu. Du har lige fået et par. Nu kan du kigge på posen med økokaffe foran dig og bede brillen oplyse dig om kaffeplukkernes arbejdsvilkår.

Men du kan også kigge på din vens unge kæreste og lade brillen klæde hende af. Pornoindustrien er som regel det sted, hvor ny teknologi først finder fodfæste i markedet, men er du som de fleste eller vælger du kaffeplukkerne?

Reklamemanden David vælger vennens unge kæreste i science fiction-dramaet ’Creative Control’. Han havde ellers ædle ambitioner for den vidunderbrille, han skal brande for firmaet Augmenta. Den er en sensation inden for augmented reality, teknologien der udvider den fysiske verden med digitale data, og David og hans kolleger ser den som et redskab til at give forbrugerne creative control.

Den skal ikke bare gøre hverdagen nemmere, nej, den skal ændre hele fucking verden, mand! Den kan udvide din bevidsthed, den er et frihedsvåben, et kunstnerisk redskab og den skal markedsføres med den subversive hipsterkunstner Reggie i spidsen. Han brokker sig på et tidspunkt over, at kampagnen er blevet for mainstream, den skal handle om »de dybere implikationer af teknologien«, siger han, og ja mand!, siger reklamemændene, det er netop den slags slogans, der er brug for, hvis produktet skal skille sig ud på markedet.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce