’En frygtelig kvinde’ af Christian Tafdrup.

’En frygtelig kvinde’ af Christian Tafdrup.

Film og tv

'En frygtelig kvinde' benytter et velkendt greb: Disse seks film og serier bryder den fjerde væg

Christian Tafdrups ’En frygtelig kvinde’ provokerer til debat, men også i sit filmsprog vil den ud af sig selv og bryder den såkaldte fjerde væg ud til publikum. Her er 6 andre eksempler på direkte kig i kameraet.

Film og tv
FOR ABONNENTER

Hun smiler til os, øjnene er stift rettet mod linsen. Er det for at få os med på legen eller at gøre os til en slags medsammensvorne? I Christian Tafdrups ’En frygtelig kvinde’ (2017) kigger den titulære kvinde direkte på seerne – et greb, som kan virke overraskende eller forstyrrende, men som faktisk er set flere gange i film- og tv-historien.

»Der er få ting, man ikke må gøre i en film«, har instruktøren Mike Figgis engang sagt, »og én af dem er at kigge direkte ind i kameraet. Det er nærmest en synd«.

Dette er ikke helt forkert, men film- og tv-historien er ikke desto mindre rig på direkte kamerahenvendelser, som tjener vidt forskellige formål og har vidt forskellige udtryk. Her er de seks mest markante af disse kamerablikke, fra tidlige stumfilm til moderne komedier og mere alvorlige eller dekonstruerende værker.

1. Sommeren med Monika (1953)

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce