Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Netflix' nye, interaktive Black Mirror-film 'Bandersnatch' handler om en ung computerspil-programmør i 1980'erne, som skaber et computerspil på baggrund af en bog, der lader læseren styre handlingen. Forlaget Chooseco LLC. står bag den type bøger, og de sagsøger nu Netflix for at have misbrugt deres brand.
Foto: Netflix

Netflix' nye, interaktive Black Mirror-film 'Bandersnatch' handler om en ung computerspil-programmør i 1980'erne, som skaber et computerspil på baggrund af en bog, der lader læseren styre handlingen. Forlaget Chooseco LLC. står bag den type bøger, og de sagsøger nu Netflix for at have misbrugt deres brand.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forlag sagsøger Netflix for at udnytte brand ulovligt

Forlaget Chooseco LLC. anklager Netflix for at udnytte dets brand i markedsføringen af ny interaktiv film.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I december udgav streaminggiganten Netflix en ny film som en del af den populære Black Mirror-serie.

Afsnittet 'Bandersnatch' var lavet som en interaktiv film, hvor seeren undervejs kunne træffe valg for hovedpersonen med sin fjernbetjening.

Det amerikanske forlag Chooseco LLC. har solgt omkring 265 millioner bøger med interaktive fortællinger.

Det vil sige, at læseren påvirker historiernes udfald ved at træffe valg undervejs i læsningen.

Og ifølge avisen The Guardian mener forlaget, at Netflix har brugt dets brand i markedsføringen af 'Bandersnatch' uden at få lov.

»Chooseco og Netflix indgik i lange forhandlinger, der løb over flere år, men Netflix fik ingen tilladelse«, skriver forlaget i sit søgsmål.

Chooseco mener desuden, at hovedpersonen i 'Bandersnatch' direkte refererer til forlagets 'Choose Your Own Adventure'-bogserie (vælg dit eget eventyr, red.) over for sin far.

Igen uden at have fået tilladelse.

Ud over uretmæssigt at have udnyttet forlagets lighed til at skabe opmærksomhed omkring filmen, anklager forlaget Netflix for at have skadet dets brand.

I alt mener Chooseco, at overtrædelserne er mindst 161 millioner kroner værd.

Chooseco mener altså ikke at have patent på at lave interaktive fortællinger generelt. Men at historien i 'Bandersnatch' minder om forlagets specifikke brand 'Choose Your Own Adventure'.

Netflix har ikke kommenteret sagen.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden