Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tonemesterens lydklumme: Lyden i Thomas Vinterbergs ubådsfilm er helt afgørende

I anledning af premieren på ’Kursk’ dykker lyddesigner Peter Albrechtsen ned i ubådens fascinerende lydunivers.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vand og lyd kan noget helt særligt sammen. Under vandets overflade bevæger lyd sig cirka 1.500 meter i sekundet – over fire gange så hurtigt som i luft – og det gør, at hørelsen er helt afgørende for dyr, der lever i vandet. Verden under vand er i høj grad defineret af lyd.

Derfor har lyd selvfølgelig også en enormt vigtig rolle i alle ubådsfilm, og i dag er der premiere på endnu en af slagsen, Thomas Vinterbergs ’Kursk’. Den danske instruktør har da også allieret sig med en af Europas førende lyddesignere, franske Nicolas Becker, som blandt andet har skabt uforglemmelige lyde af fascinerende fremmede verdener til ’Gravity’ og ’Arrival’.

I en ubåd er man nærmest kun i kontakt med omverdenen via øregangene, og alene den klaustrofobiske følelse af at opholde sig i et lillebitte rum med kun en tyk metalplade ud til oceanets overvældende vandmasser kan bruges lydligt i sig selv. Et dybt metallisk knirk er en rædselsvækkende lyd, som man snildt kan bygge talrige scener over. For slet ikke at tale om det ikoniske ping fra en sonar, som fortæller mandskabet, hvor langt man er fra fjendens fartøjer.

I forbindelse med et af Hollywoods mest populære ubådsdramaer, Sean Connery-spionthrilleren ’Jagten på Røde Oktober’ (1990), fik lyddesignerne lov at besøge en rigtig ubåd, men indspillede også adskillige lyde i en swimmingpool, hvor de sendte lydeffekter ud af en vandtæt højttaler i den ene ende og optog dem i den anden ende, hvilket skabte den helt rette undervandsfornemmelse. Filmens torpedolyde var i øvrigt en blanding af en speedbåd, en Ferrari, diverse dyreskrig, kanonkugler, bobler, en knirkende fjeder og et styk sprøjtende vandslange. Alle kneb gælder.

Den mest ikoniske ubådslydfilm er dog absolut den tyske ’Das Boot’ (1981), der er intet mindre end en milepæl i filmlydens historie; senest var den en stor inspirationskilde til raketsekvenserne i ’First Man’. Alene det britiske dybvandsbombeangreb undervejs er en regulær tour de force i, hvordan filmmediet kan fortælle med lyd og især med stilhed. De tyske soldater lytter i tavshed, mens lydene udefra presser sig på. I en ubåd er det ørerne, der afgør din skæbne.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden