Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)
Berlinale

Mikael Persbrandt springer ud som rocksanger i dansk film

Den svenske sanger spiller tæt sammen med Trine Dyrholm i forsøgene på at finde sig selv som menneske.

Berlinale

Det er aldrig for sent at springe ud som rocksanger.

Det oplever den 50-årige skuespiller Mikael Persbrandt, der for første gang i sit liv er placeret bag »en elektrisk mikrofon«, som han selv siger, i Pernille Fischer Christensens nye film, ’En du elsker’.

Filmen har torsdag aften verdenspremiere ved en såkaldt Gala Speciale i på Berlinalen. Men inden Mikael Persbrandt her sprang ud på lærredet som rockstjernern Thomas Jacob, er der gået mange måneder med forberedelse. I filmen lever han den amerikanske drøm ud i Los Angeles, men vender hjem til Danmark for at indspille et nyt album med sin trofaster makker, produceren Molly (Trine Dyrholm).

»Det var helt vildt svært, at skulle synge, helt for jävlig. Det var hemskt, shit altså! Jeg sang aldrig med på nationalsangen, når vi skulle synge den i skolen. Og når de sang salmer i kirken, sad jeg bare og kiggede. Jeg har aldrig sunget i en elektrisk mikrofon før og skulle overvinde mig selv til sidst. Jeg havde en sangpædagog i Stockholm, som virkelig sled med mig. Men da vi så begyndet at indspille filmen, blev det ligesom en rolle og det gik. Til sidst var det faktisk en nydelse«, siger Mikael Persbrandt.

LÆS OGSÅ

Som mange andre børn, var han interesseret i musik og ville gerne have en guitar som dreng.

»Jeg tiggede og bad min mor om det. Jeg brugte alle kneb og lokkede med, at jeg kunne sidde på hendes sengekant om aftenen og spille for hende. Til sidst fik jeg også en, fordi hun lånte pengene. Men det tager jo så lang tid at spille guitar ordentlig, hvis man skal være god. Næsten som at lære et barn at spille på blokfløjte. Så jeg opgav til sidst, det var meget lettere for mig at male eller at spille skuespil«, fortalte Mikael Persbrandt til politiken.dk.

Måske udgives sangene
Den danske presse fik lejlighed til at tale med filmens hovedrolleindehavere og instruktør inden gallapremieren i Berlin i går. Pernille Fischer Christensen, der flere gange tidligere har vundet priser i Berlin, ville meget gerne have Mikael Persbrandt i sin film.

»Jeg har ikke gået efter at efterligne nogen sangere eller noget. Det er ikke et plagiat, det er Mikael Persbrandt. Derfor har vi selvfølgelig arbejdet meget med noget, han skulle synge og som lødt godt. Det er lykkedes, synes jeg og sangene er meget populære, så måske bliver vi nødt til at udgive dem«, siger instruktøren.

Få timer efter, at hun havde sendt manuskriptet til Mikael Persbrandt i Stockholm, ringede han.

»I love you«, råbte han i telefonen. Og fortsatte: »Jeg kender ham her fyren! Han går forud for mig«, som han sagde. Og jeg ville jo netop gerne have Mikael Persbrandt i rollen, fordi han er en mand med engle og dæmoner nok til for fanden at kende til alt det her, hovedpersonen går igennem i filmen. Derfor kan han være en sand poet i filmen«, siger Pernille Fischer Christensen.

Samarbejdet blev dog ikke gnidningsfri for den danske instruktør, hvis mand, Kim Fupz Aakeson, har skrevet manuskriptet til filmen.

»Jeg tror aldrig, at det er let at arbejde med Mikael Persbrandt. Man må gå all in og så er det bulder, bulder, bulder hele tiden. Men det betyder også, at man selv er på. Vi har skændtes og grædt og krammet. En dramatisk relation, vil jeg sige. Det er ikke altid, han har lyst til at gøre det, man synes, at han skal gøre«, siger hun.

Nye sange af Dickow
Til formålet fik Pernille Fischer Christensen skrevet helt nye sange, dedikeret til Mikael Persbrandt og hans karakter i filmen. Sangene er skrevet af danske Tina Dickow med et enkelt bidrag fra Marie Fisker.

»Tina Dickow kan skrive melodier og det ville jeg gerne have. Vi har så sendt dem frem og tilbage og nogle gange, ville jeg bare have ændret et ord eller flyttet et andet sted hen af hensyn til handlingen filmen«, siger Pernille Fischer Christensen.

Flere har antaget, at det er sangeren Steen Jørgensen fra Sort Sol, som figuren Thomas Jacob er modelleret over. Men det afviser Pernille Fischer Christensen.

»Nej, overhovedet ikke. Jeg kender ikke meget til Sort Sol og er ikke fan af dem. Jeg synes fuldt ud, at Mikael Persbrandt kan hamle op med Steen Jørgensen. Men måske skal jeg lytte til dem, for der er så mange, som sammenligner«, pointerer instruktøren.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I filmen dukker Thomas Jacobs datter op under optagelserne til pladen og vil overlade sin søn, Noa (Sofus Rønnov) til sin morfar i en periode. Det er han ikke meget for, men indvilger dog i at påtage sig ansvaret. Det er med til at føre ham tilbage til at blive et fuldt menneske, mener instruktøren.

»Han er et menneske, som på en måde er faret vild i forhold til nærheden og kærligheden. Han har fået malet sig op i et hjørne, fordi han vil være fri. Han cutter alle bånd, men jo flere, han afskærer sig fra, jo mere føler han sig fængslet. Det er den kontrast, jeg er optaget af. Jeg ville gerne skabe et portræt af en mandlig kunstner, men trippede samtidig på lyd. Hvad er det for en lyd, der gør, at noget musik rører mig dybt, mens andet ikke gør? Det ville jeg undersøge, så lyden har været sindssygt vigtig i filmen«, siger Pernille Fischer Christensen.

I studiet er det op til Molly (Trine Dyrholm) at skabe den rette sound. Hun havde ingen forbilleder at læne sig op af i skabelsen af sin karakter.

»Der findes faktisk meget få kvindelige producere og ingen, som sådan er kendte eller har ikonstørrelse. Men for mig, der startede min karriere i musikken, har det været en meget stor nydelse at være tilbage i det miljø. Jeg elsker virkelig at arbejde i et pladestudie«, siger Trine Dyrholm.

Tilbage til musikken

Som 14-årig sang hun ’Danse i måneskin’ i Melodi Grand Prix og ind i mellem kan skuespilleren stadig lokkes på scenen til en sang. Og musikscenerne i filmen er da også indspillet live.

»Jeg repræsenterer det miljø, han kommer fra i filmen. Jeg er den gode ven og den kreative partner, som kan forløse ham som kunstner. Men ikke som menneske. Det må han selv klare. Men det kan han ikke rigtigt, for han er et kaotisk menneske. Ligesom Mikael Persbrandt selv. Nogle gange kan man få sine dæmoner ud i kunsten, andre gange bliver det destruktivt. Det kender jeg også selv«, siger Trine Dyrholm og tilføjer kort efter:

»Jeg ville da elske at spille sådan en rolle. Det er fantastisk«.

Begge spiller de sammen med den 12-årige Sofus Rønnov som barnebarnet Noa i filmen. Det var for Mikael Persbrandt en stor oplevelse.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Han er så cool. Når jeg var sammen med ham i en scene, skulle jeg virkelig sige til mig selv, at jeg ikke skulle overgøre noget, for så ville jeg fremstå som en idiot. Han hviler så meget i sig selv. Da jeg forklarede ham, at vi skulle indspille en scene, hvor jeg måske ville komme til at smadre et glas mod væggen, sagde han bare: »Nå, fedt fedt, det lyder spændende«. Han er så god, at jeg bare kunne sidde og kigge på ham ind i mellem og det gik fint«.

Selv har Mikael Persbrandt dog ingen planer om at starte en ny karriere som sanger. Tværtimod returnerer han om få uger til teatret i Stockholm, hvor han vil være meget i den kommende tid for at være tættere på sine børn.

Der er dansk premiere på ’En du elsker’ den 24. april.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden