Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Detroit Wild City kan ses på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX.
Foto: PR

Detroit Wild City kan ses på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det var lige som at være med i en Mad Max-film«

Fransk filmmand gik på opdagelse i den forladte og ruinerede by, Detroit.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mennesketomme gader, hvor trafiklyset skiftede i lyskrydsene, men hvor der ingen biler kørte.

Fabrikker og bygninger, hvor man engang producerede stål, biler, og vaskemaskiner, som stod tomme og forladte hen. Parkeringspladser, hvor græs voksede frem i asfalten.

Sådan så det ud i downtown Detroit, da den franske filminstruktør Florent Tillon første gang ankom til den største by i den amerikanske delstat Michigan.

Han var, ikke overraskende, ret paf over at se, at hele områder i byen var menneskeforladte. Og straks fik han ideen til det, der nu er blevet til filmen ’Detroit Wild City’, som kan ses på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX.

»Det var en overvældende oplevelse, da jeg gik gennem Detroit. Det var lige som at være med i en fremtidsfilm som Mad Max eller RoboCop« siger den 34-årige instruktør. »Da jeg gik rundt i centrum af byen, var der helt stille, selv om det var midt på dagen. Jeg kiggede ind ad vinduer i forladte huse, hvor duer gik rundt inden for. Og flere steder kunne jeg se træer, der var vokset frem oppe på toppen af mange af de forladte bygninger. Det var en postapokalyptisk følelse at gå rundt i Detroit«.

Indbyggerne flygtede
Efter at have tilbragt en dag i de mennesketomme områder i den amerikanske storby tog Florent Tillon tilbage til Frankrig og begyndte at grave dybere i mysteriet omkring, hvorfor Detroit var kommet i den situation.

Han læste sig frem til, at Detroit, som så mange andre byer i USA, blev hårdt ramt af finanskrisen for et par år siden. Folk mistede deres jobs og deres hjem, og så forsvandt de, langsomt men sikkert fra byen. Men faktisk var indbyggerflugten begyndt mange år tidligere, helt tilbage i 1950’erne. Og de følgende årtier så tingene ikke meget lysere ud.

I 1980’erne begyndte billige stoffer at strømme ind i bilbyen, som blev hårdt ramt af bandekrige, vold og drive-by-shootings. Herefter flygtede mange indbyggere til steder som Texas eller Oklahoma eller Californien. Resultatet er, at kæmpe højhuse og hele beboelsesområder i Detroit i dag står faldefærdige hen. Byen er i ruiner.

Det oplevede Florent Tillon også, da han et år efter det første besøg kom retur til Detroit.

»Jeg kørte rundt med et kamera i det gamle, rige område af byen, som har nogle kolossale villaer. Området har stået tomt i mange år, og selv om man har prøvet at renovere det, så er der ingen, der vil bo der. Det er som om, djævlen er flyttet ind og alle holder sig væk. Der er forfald og kollapsede huse. Tomme veje uden nogle biler«, siger Tillon, der dog begyndte at tale med de mennesker, som trods alt var tilbage i den ellers forladte by.

På opdagelse i ruiner
Gennem en måned opsøgte han et mindre fællesskab af nybyggere, der lever i autonome samfund i Detroit.

»Jeg mødte også nogle af de her mennesker, der kalder sig urban explorers, som går på opdagelse i de tomme huse. De får noget ud af at gå rundt i de her historiske bygninger. For heldigvis har myndighederne ikke penge til bare at rive alle de tomme højhuse og fabriksbygninger ned«, siger Florent Tillon, der mener, at hans film har en global appel.

»Det er vildt interessant at se, hvad der sker, når vores byer udvikler sig, som de gør. Og hvad der sker, når mennesker forsvinder fra storbyerne – eller blot flytter til en anden storby og efterlader den gamle tilbage. Det er en spændende udvikling, som foregår i hele verden. Jeg har oplevet det i eksempelvis Madrid, hvor man har bygget helt nye områder op, der står tomme på grund af finanskrisen. Det samme sker i Hong Kong, Shanghai og Las Vegas, hvor man bygger helt vildt - højhuse, motorveje, nye kvarterer - men der er stadig områder i byerne, som er mennesketomme«, siger den franske instruktør.

Forberedt på fremtiden
I disse dage rejser Florent Tillon rundt med ’Detroit Wild City’ og viser filmen på festivaler.

Men snart går han i gang med sin næste film, der også handler om byplanlægning, bare set fra et andet perspektiv. Med udgangspunkt i et jordskælv i Managua, hovedstaden i Nicaragua, går han nemlig i gang med at kigge nærmere på naturkatastrofer, og på hvad vi gør for at forberede os på, at de kan ramme os.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Mit indtryk er, at flere mennesker i fremtiden vil flytte fra storbyerne. Folk bliver mindre og mindre interesserede i store indkøbscentre, store biografkomplekser og kolossale motorvejsstrukturer«, siger instruktøren og vinker samtidig afvigende med hånden, mens han siger »jeg er ikke en profet«. Men fortsætter så:

»Mit bud er, at der vil komme en modrevolution, og at folk i stigende grad vil bosætte sig på landet i mindre, autonome samfund, hvor de ikke er afhængige af den urbane struktur. Jeg forbereder mig også selv på fremtiden. Jeg har købt et landbrug sammen med min kone i midten af Frankrig, hvor vi vil dyrke vores egne afgrøder og lave store forråd til vinteren. Hvis nu katastrofen skulle indtræffe, så er det godt at være forberedt«.

'Detroit Wild City' kan ses lørdag 13. november klokken 16.40 i Grand Teatret.

SE MEREcphdox.dk

FOKUSALT OM CPH:DOX

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden