Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forhandler. Robert Cooper er et fund af en hovedperson. Han kan opleves i 'Forhandleren'. Eller 'The Agreement', som er den engelske titel. Foto fra filmen

Forhandler. Robert Cooper er et fund af en hovedperson. Han kan opleves i 'Forhandleren'. Eller 'The Agreement', som er den engelske titel. Foto fra filmen

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre danske DOX-film byder på vidt udsyn og dyb indsigt

Stærke dokumentarer besøger Bruxelles, Argentina og indianere i South Dakota.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Der er noget surrealistisk over alt det her«, siger EU’s britiske chefforhandler Robert Cooper på et tidspunkt, hvor den første direkte dialog nogensinde mellem Serbien og Kosova mere ligner et stykke teater spillet af to fornærmede toppolitikere.

Som publikum forstår man takket være filmen indgående Robert Coopers suk over usmidigheden i forhandlingerne, hvis resultat skal danne baggrund for at give Serbien status som kandidat til at blive optaget i EU.

I sin første internationale film tager instruktøren Karen Stokkendal Poulsen sine tilskuere med til, hvad der foregik i de dage i Bruxelles både før, mellem og under selve forhandlingerne.

Der er tale om politisk spænding, men i høj grad også om menneskelig dynamik i et magtcentrum, hvor man normalt ikke har adgang som almindelig borger.

Et fund af en hovedperson ’Forhandleren’ hedder filmen. Titlen peger på, at selv om de uenige parter er vice-premierminister Edita Tahiri fra Kosova og den indflydelsesrige serbiske politiker Borko Stefanovic, så er det manden i midten, det hele kredser omkring.

Både i filmen og i virkeligheden under forhandlingerne har chefmægler Robert Cooper ansvar for at få dialogen til at glide og i sidste ende få resultatet på plads.

Robert Cooper har prøvet det før og er et fund af en hovedperson. Med en dansers elegance og en fornuftig filosofs overbærenhed på det nærmeste instruerer han forløbet.

Kan han ikke ligefrem få nogen gensidig sympati til at slå gnister mellem den forhenværende rockmusiker og soldat Borko Stefanovic fra Serbien og den tidligere eftersøgte frihedsoprører Edita Tahiri fra Kosova, så kan han i hvert fald både sørge for den rette diplomatiske scenografi og på de rigtige tidspunkter skære myndigt og ufravigeligt igennem i diskussioner, der ellers ville være endeløse.

Stærke billedet
’Forhandleren’ er forbilledligt stram, fokuseret og spændende hele vejen.

Helt relevant ridses den konkrete strid op, ligesom både billeder og korte tekster minder om konfliktens baggrund: krigen på Balkan.

Filmklip fra Kosova i slutningen af 1990’erne og i dag er med til at tegne perspektivet. Mens scener med Robert Coopers valg af slips og Edita Tahiris frisørbesøg tjener til både at forstå de medvirkende og gøre ’Forhandleren’ til en film, der fejer fordomme om kedelig EU-retorik fuldstændig væk.

Karen Stokkendal Poulsen er langtfra den eneste danske dokumentarist, der søger uden for hjemlandets grænser for at filme. Mange gange i det seneste tiår er der kommet internationalt prisvindende film ud af danske instruktørers interesse for udenlandske forhold.

Anders Østergaards ’Burma VJ’, Michael Madsens ’Into Eternity’, Pernille Rose Grønkjærs ’Love Addict’, Eva Mulvads ’The Good Life’, Phie Ambos ’Free The Mind’, Berit Madsens biografaktuelle ’Sepideh’, Ditte Haarløv Johnsens CPH:DOX-aktuelle ’Under den samme himmel’ og Andreas Koefoeds ’Ballroom Dancer’ er bare nogle af eksemplerne.

Lysende øjne
Andreas Koefoed er sammen med medinstruktøren Ivan Fund aktuel på CPH:DOX i år med ’AB 3D’. Titlen henviser til det første bogstav i hovedpersonernes fornavne.

Filmen om veninderne Araceli Castellanos Gotte og Beléh Werbach fra Argentina er varm, tålmodig og indimellem meget rørende. Begge unge piger bor i en provinsby langt fra Buenos Aires, hvortil vennerne er flyttet.

Storbyen trækker, og det er måske nok anledningen til filmen. Men det er nogle få dage i selskab med Araceli, Beléh og et helt kuld hundehvalpe, der bærer filmen.

Det fokus er oven i købet tilstrækkeligt her, fordi instruktørerne, uden at det virker nyfigent og ublufærdigt går helt tæt på pigernes møder med hinanden, med kærester, med en nonne og med andre i deres nærhed.

Om det er af bekymring, glæde, forvirring eller munterhed lyser de her menneskers øjne i billederne. De synes at være skildret helt rent, der hvor de er.


Indianere i trailer parks

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

’AB 3D’ er en rar oplevelse. ’Pine Ridge’, der er instrueret med lige så stor tålmodighed og endnu mere løse tøjler af dansksvenske Anna Eborn, er en overraskende og også indholdsmæssigt nedslående oplevelse om et sted, der sjældent er set beskrevet så meget i øjenhøjde med de aktuelle beboere.

[ib-18170]

’Pine Ridge’ foregår i et indianerreservat i South Dakota. Filmens anslag er kun tekst og en stemme, der siger, at mange tror, folk stadig bor i tipier i reservaterne.

LÆS OGSÅ

Sandheden er, at de bor i huse og i trailer parks, at de er fattige og ofte aldrig har oplevet andet end mistrøst og misrøgt, og at det så alligevel virker, som om livet sammen med de andre i reservatet indeholder både kærlighed og håb. Til hinanden.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden