Containerpark. Ved B&W-hallen står en park af dieselgeneratorer, der skal levere de enorme strømmængder til Eurovisionens rekordstore showproduktion.
Foto: JENS DRESLING

Containerpark. Ved B&W-hallen står en park af dieselgeneratorer, der skal levere de enorme strømmængder til Eurovisionens rekordstore showproduktion.

MGP

Københavns grønne Eurovision-værtskab bliver sværtet af dieselos

26 forurenende dieselgeneratorer leverer strøm til grandprix-show.

MGP

København byder sine Eurovision-gæster på rent postevand fra aqua-barer, øko-gademad og aktiviteter i grønne byrum lavet af karsevægge. 'Grøn' er det styrende slagord for Københavns værtskab under sangkonkurrencen og danmarkshistoriens største tv-show, der får alverden til at rette blikket mod hovedstaden i den kommende uge.

Men når gæsterne så er hoppet op på en af de ny elbycykler og taget turen ud ad den til lejligheden nyanlagte cykelsti til Refshaleøen, træder de ind i en B&W-hal, der er drevet af en park af 26 store dieseldrevne generatorer.

»Energi- og klimamæssigt er de mange generatorer en katastrofe – det ville være meget bedre med strøm fra el-nettet både i forhold til klima, energieffektivitet og miljø«, siger Kåre Press-Kristensen, der er ingen og seniorrådgiver for Det Økologiske Råd (miljøorganisation, som arbejder med bl.a. energibesparelser i byggeri, trafik og luftforurening og klima).

LÆS REPORTAGE

Størst mulig omtanke

Visit Copenhagen skriver ellers på både dansk og engelsk på sin Eurovision-hjemmeside, at »Økologi, bæredygtighed og miljø bliver omdrejningspunktet, når hovedstaden er vært for Eurovision Song Contest. Alt fra mad og drikke til aktiviteter, transport og affaldssortering kommer til at foregå med størst mulig omtanke for de grønne løsninger, som Region Hovedstaden og København er så kendte for«.

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) står selv i spidsen for at pleje hovedstadens grønne image under Eurovisionen og siger på samme hjemmeside:

»Vi ser frem til at byde besøgende velkommen til en af de mest bæredygtige byer i verden. Under Eurovision vil fokus på grøn transport og grønne aktiviteter på Fan Milen være med til at vise, at København er en bæredygtig og blå by, hvor man kan drikke vand fra hanen og cykle sikkert, hvilket også er noget af det, der har medvirket til, at København er udnævnt til europæisk miljøhovedstad 2014«.

LÆS ARTIKEL

Intet grønt tv-show

Her står også, at byen er førende i verden inden for ren teknologi, rene virksomheder og bæredygtige bygninger. Derfor kan det undre, at Host City Copenhagen ikke har gjort sig umage med at bruge de rene teknologier, som landet er førende med, til at levere strøm til Eurovision-showet og de månedlange prøver i B&W-hallen.

»Man laver ikke et grønt tv-show. Det har været helt klart fra starten. Tv-showet kræver det, som det kræver for at blive gennemført i de her forhold, som der er«, siger Emil Spangenberg fra projektselskabet Host City Copenhagen, der har stået for at ombygge den rå B&W-hal til showvenue for DR.

Han oplever ikke et misforhold mellem den grønne branding og alt det, der er stablet på benene for, at de besøgende skal opleve byen som grøn, og at man så, når man kommer ud til B&W, mødes af 26 dieselmotorer, der står og brummer og oser.

»Der er stor forskel på at lave et tv-show, der skal produceres og sendes til 170 millioner tv-seere og en by, som hele året rundt arbejder med en meget grøn profil og meget ambitiøs klimapolitik«.

Solceller som mulighed

Foto: MOGENS FLINDT

Ville det ikke give god mening at søge efter grønne alternativer til dieselmotorerne. Vi er trods alt en nation, som bryster sig af at have virksomheder, der er førende indenfor alternativ energi?

»Jo, det kan du sige. Men det, vi har gjort her – sammen med de eksperter, vi arbejder sammen med på projektet– er, at vi har fundet de løsninger, som passer bedst til den venue og inden for de rammer, vi kan arbejde under her – også for at sikre den kvalitet af strøm og energi der skal til for at drive sådan en produktion«, siger Emil Spangenberg, talsmand for Host City Copenhagen.

Men det undrer formanden for Dansk Solcelleforening, Flemming Kristensen, at branchen slet ikke er blevet spurgt, om de kunne byde ind med miljøvenlige løsninger.

»Hvis vi havde haft chancen, ville vi have taget imod den. Det er helt sikkert. Alle ser jo på Danmark i de dage, så det ville have været helt oplagt at vise, at solenergi er en del af vores image«.

Host City Copenhagen kan ikke forklare, hvorfor man ikke har undersøgt muligheden for at lade solceller levere i det mindste en del af energien til showet og på den måde understøtte strategien om det grønne værtskab.

»Jamen, der er rigtigt mange, der gerne vil om bord på sådan et projekt. Vi kan sagtens se, at det her er et stort udstillingsvindue. Men jeg har ingen kommentarer til økonomi i en solcelleløsning, eller hvorfor det ikke er blevet gjort«, siger Emil Spangenberg.

Partikelforurening

Showet kræver 11 megawatt, og for at sikre forsyningen har Host City Copenhagen lejet den store samling generatorer ind til at supplere de 4 megawatt 'almindelig strøm', som Dong leverer.

Dieselgeneratorer, der i en måned kører i døgndrift og både udleder dobbelt så meget CO2 som den strøm, vi får fra stikkontakten, og desuden udleder de farlige dieselpartikler og den sundhedsskadelige gas Nox, som København ellers har kæmpet hårdt for at nedbringe, da mellem 500 og 1.000 københavnere årligt dør af luftforurening (til sammenligning dør cirka 10 i trafikken).

Ifølge DRs executive producer Pernille Gaardbo er der tale om et nødvendigt onde. Hun understreger, at store tv-produktioner kræver meget stabil strøm i store mængder. Strømmen bruges bl.a. til at drive lyd, lys, røgmaskiner, kameraer, OB-vogne og meget andet teknisk udstyr.

»Det er, for at sikre en uafbrudt udsendelse som ses i cirka 40 lande, en forudsætning, at der tilføres helt stabil strøm. For at sikre en stabil leverance i hele perioden har det været nødvendigt at gøre brug af generator-strøm - det er simpelthen en forudsætning for at drive et tv-show i denne størrelsesorden«.

Hun mener derfor, at de store dieselgeneratorer er en forudsætning for at kunne producere showet.

Copenhagen Light Production, som står for udleje af generatorer til showet forklarer, at der reelt ikke er noget sikkert alternativ til dieselgeneratorer, og at det ikke er nok at have dem som backup, hvis det almindelige strømnet skulle svigte, for det ville i et sådant tilfælde være umuligt at undgå udfald i tv-transmissionen.

Derfor handler det om en garanteret sikker strømleverance, lyder det fra Copenhagen Light Production. Firmaet oplyser også, at det giver god mening at have generatoren til at levere strøm til hele øveperioden, da det er en god test af hele set-uppet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stort udslip

Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd, ryster på hovedet af de mange dieselgeneratorer som energikilde. Han hæfter sig ved, at de kun har en nyttevirkning på ca. 30 procent af brændstoffet mod et kraftværk, der har over 90 procent nyttevirkning.

Han forklarer, at NOx-udslippet per kilowatttime for selv nye generatorer er cirka 10 gange større end udslippet fra en ny lastbil. Og udslippet af de særlig sundhedsskadelige ultrafine partikler kan være over 100 gange større per kilowatttime fra generatorerne.

»Og så skal man huske, at en større lastbilpark ikke står stille på samme sted og oser på den måde i ugevis. Lastbilerne kører over et stort område, så deres forurening fortyndes meget mere. Så selv hvis det er nyere generatorer er den lokale forurening markant«, påpeger Kåre Press-Kristensen.

Hemmelige produktionsforhold

Politiken har forsøgt at komme tæt på generatorerne for at måle forureningen, men det har ikke været muligt at få adgang, da området er 'sweepet' af politiet for at sørge for at sikkerheden er i orden til showet, og det derfor er helt afspærret. I det hele taget har det være vanskeligt at få bekræftet basale fakta som hvor mange liter diesel, generatorparken bruger i døgnet.

Oplysninger om produktionen og selve budgettet er fortroligt, lyder forklaringen fra Host City Copenhagen og DR – også overfor de københavnske politikere, der er blevet bedt om ekstrabevilling. De fik udelukkende lov at få et blik på et budget på én A4-side og med meget få poster. Det fik blandt andet partiet Venstre til at stemme imod ekstrabevillingen.

»Vi har for eksempel ikke haft adgang til at se noget om energiforbruget. Hvor meget der bliver brugt, om man kan gøre det smartere eller billigere. Derfor blev vi nødt til at stemme nej«, siger Jens-Kristian Lütken (V), medlem af borgerrepræsentationen i København.

Han kan ikke se, hvordan et argument om konkurrencehensyn kan forklare hemmelighedskræmmeriet om budget og energiforbrug.

»Der er jo ikke andre, der kan afholde Eurovision, og det er heller ikke noget, man kan ansøge om til næste gang. Det er dem, der laver den bedste sang, der vinder og får lov til at holde det. Så det adskiller sig fra VM og OL. Og der er heller ikke andre kommercielle kanaler, der holder shows af den størrelse, så det er noget sludder med konkurrencehensyn. Det er et utilfredsstillende svar på alle måder«, mener Lütken.

Det samme oplever Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd, der retter skarp kritik af, at man ikke kan få basale oplysninger om miljø- og ressourceforhold om showet, mens Københavns brander sig som grøn hovedstad.

»Det vil sige, at ingen kan kontrollere, om alle de grønne budskaber bare er spil for galleriet. Det er jo absurd. Selv en virksomhed som Maersk Line går jo ud og fortæller, hvor meget NOx, svovl og CO2, der kommer ud af deres skibe. Så at store offentlige virksomheder som DR og Wonderful Copenhagen ikke vil offentliggøre den slags ting af konkurrencehensyn, er ikke til at forstå«.

Faciliteter bliver ikke genbrugt

Foto: BIDSTRUP STINE

Overordnet kan man stille spørgsmål ved, om ideen med at bruge B&W-hallen overhovedet var den rigtige. Ombygningen har været væsentligt dyrere end forventet og krævet ekstrabevilling på 12,9 millioner kr. samt 4,4 millioner i byggesagsomkostninger. Denne udvidelse af budgettet for Eurovision Song Contest blev offentliggjort 5. februar og bevilget af parterne bag projektet senere samme måned.

Oprindeligt var Parken og DRs koncerthus i spil, men de blev vraget på grund af, at Eurovision-produktion ville beslaglægge Parken i måneder, og det ville betyde for store indtægtstab, mens Koncerthuset viste sig ikke at være stort nok til produktionen. Valget af B&W-hallen har til gengæld budt på en række udfordringer, fortæller Emil Spangenberg fra Host City Copenhagen.

»Helt overordnet kan man sige, at den store udfordring har været, at det er en midlertidig løsning, og man har skullet ind og etablere en hel del af de ting, som det kræver at lave en produktion af den størrelsesorden. Bare el og den strøm, der skal trækkes for at bare at nævne nogle af de basale ting og lave estimater på forbrug, og hvad der skal til, når så mange mennesker skal igennem maskinen og kloakering og de ting. Det har bare været basisting, som skulle på plads«.

LÆS

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når Eurovision Song Contest er overstået og gæsterne rejst hjem, overgår B&W-hallen igen til at fungere som kulisselager for Det Kongelige Teater og paintballbane. Det vil sige, at alle de ressourcer, der er lagt i kloakering, dræn, fjernvarmledninger, internet og meget mere, ikke bliver genbrugt. Det har fået tidligere arkitekt Jes Vagnby, der har mange års erfaring i at opbygge store events som for eksempel Roskilde Festival og Northside til at udtale kritik.

»Kæden falder fuldstændig af, når man laver så stort et anlægsarbejde, uden at det er tænkt ind i en fremtidig brug«, udtalte han til Politiken i februar.

LÆS ARTIKEL

Der lyder dog ingen fortrydelse fra Host City Copenhagen om valget:

»Og i dag står der jo altså en super-super-flot venue derude«, siger Emil Spangenberg fra Host City Copenhagen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden