0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvis DR må forske på mavefornemmelse, så må vi også

FOMO-redaktionen hopper med på en stærk trend og laver sin egen hypekvadrant - baseret på mavefornemmelse og kvindelig intuition.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forleden udsendte DR's Medieforskning en rapport om danskernes medievaner, som var meget lang og kedelig.

Men allerbagerst i rapporten indgik der en såkaldt 'hypekvadrant' over »sammenhængen mellem en række (næsten tilfældigt) udvalgte medier og mediefænomeners udbredelse og hype«.

Altså en firkant med koordinater for forskellige tings popularitet og udbredelse.

Udover at DR fik diagnosticeret Tinder, Airbnb og Instagram, som perifere fænomener stort set 'ingen bruger' (what?), og Politiken som mere 'brugt' end selveste 'Mads og Monopolet' (cirka 700.000 ugentlige læsere mod Monopolets 1.166.000 lyttere...), så fangede særligt hypekvadrantens kildeangivelse redaktionens vågne øjne.

Der stod nemlig sådan her:

»Kilde: Epinion for DR Medieforskning, TNS Gallup, mavefornemmelse«.

Mavefornemmelse? Ved opringning til DR's Medieforsknings ansvarshavende redaktør, Dennis Christensen, får vi dog bekræftet, at mavefornemmelse er en stærk medspiller i DR's medieforskning.

»Det er ikke raketvidenskab. Og det er ikke hard science, derfor skriver vi 'mavefornemmelse' - som en slags svirp med halen«, siger Dennis Christensen fra DR.

FOMO-redaktionen kan vildt godt lide mavefornemmelser, hype og svirp med halen. Så her kommer vores helt uredelige hypekvadrant med polerne 'Meget hype' - 'Ingen hype' og 'Alle bruger det' - 'Ingen bruger det'.

Læs DR's rapport her, hypekvadranten står på side 71.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce